Gå till innehåll

anemon eller korall?


gesi

Rekommenderade inlägg

nu står jag mellan valet att köpa en magnifica anemon eller en Euphyllia divisa/Helifungia korall till mitt fish only..

jag kan inte bestämma mig..

anemonen är rätt snygg och stor vilket är bra eftersom jag bara har bara lite faxestenar i karet..och jag behöver inte bry mig om ca, mg värden förutom det som följer med saltblandningen..

men det känns som att korallerna är lite tåligare..?

tar clown fiskarna dessa koraller som bo..?jag vill ha nåt till clownfiskarna så att de inte blir mobbade..

åsikter i mitt val mellan anemonen och korallen!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det e det jag menar..bl a..koraller går inte i sömnen :)..oxå en fördel..

men frågan står kvar..tar clownfiskar koraller som värd?för gör de det så vill jag gärna satsa på en Euphyllia divisa..

clownfiskar har väl lättare för anemoner har jag förstått..?

och en annan viktig fråga så här i sommarvärmen!!

tål anemoner värme bättre än koraller?

man vet ju att skulle tempen gå upp nära 30 grader så är det panik för koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men frågan står kvar..tar clownfiskar koraller som värd?!

Mina clowner gjorde det iallafall, Efter att jag flyttat deras vandrande anemon, Som nu finnes i karantänskaret, En anemon i tunze pumpen räcker för mig, anemon nr 2 åkte bort direkt när den började närma sig tunze-tuggen,

post-1313-1446891281952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en heliofungia kan flytta sig något... har hört att om clownen går in i den så dör den, vet ej om det stämmer????

om anemonen tycker det är för varmt så går runt på dagarna dit där är svalast typ vid utblåset av en pump osv..

jag skall sluta med anemoner, tycker som har bränt ihjäl för mycket nu hahaha tyvärr....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en heliofungia kan flytta sig något... har hört att om clownen går in i den så dör den, vet ej om det stämmer????

om anemonen tycker det är för varmt så går runt på dagarna dit där är svalast typ vid utblåset av en pump osv..

jag skall sluta med anemoner, tycker som har bränt ihjäl för mycket nu hahaha tyvärr....

Min Helofungia är 1 1/2 -2 år gammal och clowner har den haft på besök nästan hela tiden och den är likafin ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, jag ska ha mitt kar som fish only..haha..fast bara med den här enda korallen då..vill ha något till clownerna för att de inte ska bli mobbade av kirurgerna..

men det lutar starkt åt heliofungia för jag som många andra inte vill ta risken med vandrande anemoner.

fast de är jäkligt intressanta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, jag ska ha mitt kar som fish only..haha..fast bara med den här enda korallen då..vill ha något till clownerna för att de inte ska bli mobbade av kirurgerna..

men det lutar starkt åt heliofungia för jag som många andra inte vill ta risken med vandrande anemoner.

fast de är jäkligt intressanta!

Vet inte om jag minns rätt nu men jag tror att jag läst att Heliofungia inte gillar att ha clowner boende hos sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...