Gå till innehåll

råd för flytt!


Draedon

Rekommenderade inlägg

har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken.

hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil.

40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar.

min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt.

tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar.

det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höjd, men det samlas ju ändå ganska bra med skit där.

hursomhelst.. nästa steg är att snabbt som attan slänga upp akvarie + teknik i nya lägenhete, fylla i lite nytt vatten och sedan plocka i sten och fylla upp med gammalt vatten och sedan lägga i fisk & lägre djur.

har ni tips på hur man flyttar ett akvarium och dess innehåll på bästa sätt så ös på med råd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8569

Hade samma fråga, och fick dessa svar. :)

Angående gruset, så hade jag tagit upp det vatten som går och kastat gruset och det sista vattnet. Det som kan vara negativt är ju att det finns småkryp som försvinner också, men jag tror det väger upp av att man inte tar med sig smutsen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren. jag kastar ut gruset, är nog inte så mycket till liv i det mer än de två bortsmaskarna som man lyckas peta på hela tiden ;)

tänkte göra ett vattenbyte på 10-20% när det väl är uppställt.

lägga golv, klinkers, slå upp en vägg och måla om hela lägenheten m.m. på två veckor kändes inte speciellt stressigt.. men att flytta burken har gjort mig till ett nervvrak, märks nu vad man prioriterar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...