Gå till innehåll

Cirolanid Isopod


Sunny

Rekommenderade inlägg

Hej

Vet inte hur många som har råkat på dessa små parasiter,

men jag träffade på en sån igår ! jag hade tidigare sett något litet kryp som simmade runt i och försvann blixtsnabbt när belysningen komm på,så jag undrade vad det var och gav senare en beskrivning och fick reda på svaret tydligen så var det en Cirolanid Isopod en sorts parasit som äter på fisk och diverse levande.. riktigt otrevlig sak.. ville mest uppmärksamma akvarister med ny startade kar att se upp för dessa innan de stoppar ner fisk.. Och inte ha för brottom för ingen vill nog utsätta sitt kar för dessa.

Iallfall igår när jag var o grävde med handen i burken så såg jag något komma med som jag upplevde det "i ljusets hastighet" och satt sig mellan fingrarna på simmhuden och likaså blixtsnabbt tog jag ur handen när jag kände att något satt och sög på handen så att de gjorde ONT!

och fann pariseten sitta och gnaga mellan huden..

och efter at ha varit med om det så kan jag inte tänka mig om hur ont det måste göra för fiskarna som råkar ut för denna parasit. Skönt att nu fått den ur akvariet men.. hade gärnat fångat den med en fälla än med handen :)

Här är en riktigt bra artikel av Ron shimeck O Keith Clarke

http://www.reefs.org/library/article/clarke_shimek.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah Tack Jimmy missade att lägga upp bild på krypet.

jag har försökt ta lite egna bilder utav den men inte lyckats så bra..

Sjuka är nog att jag har kvar den hemma vid liv.. den simmar runt i ett lite större glas..

känns ungefär som att titta på skräckfilm.

tänkte kan behålla den om det skulle dyka upp någon ovälkommen gäst, så kan man bjuda denna på ett glas vatten ;)

nää men om det är någon som är sugen på att ta emot den och studera eller liknande så hör gärna av er.

glömmde även nämna att den ofta snabbt sätter sig och lägger ägg under huden.. så blir man biten så bör man nog ha ett öga öppet för detta.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering

Hittade tyvvär en till såndär isopod i karet efter att ha handlat in ett jätte fint goby o shrimp par i symbios på JR,

visste inte vad jag skulle göra...

som jag såg det hade jag två val antingen vänta och låta isopoden attackera något av djuren och sedan plocka upp djuret och ta bort parasiten om den inte attackerat inifrån eller om det inte är försent.. problemet med detta är ju fall isopoden sätter sig en stund och sedan släpper och lägger egg...

då kan man ju inte stoppa ner något i karet på ett antal månader !

eftersom jag måste vänta tills de svälter ihjäl!

eller så tänkte jag att jag kunde prova med en cleanershrimp med oddsen att äta eller ätas..

tyckte det var värt den chansen.. tyckte det lät vettigast.

Åkte iväg till JR för att köpa en cleanershrimp blev rekomenderad en Stenopus hispidus (Boxar Räka) och mycket riktigt.. efter att ha släppt ner räkan i karet så tog den kanske en timma ?

så hade boxar räkan funnit krypet och knippsade av isopoden så att det flög bitar båda hit och dit.

Vet inte om jag hade tur eller vad det var men funkade gjorde det iallfall :)

<TABLE class=tborder cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" align=center border=0><TBODY><TR title="Inlägg 118103" vAlign=top><TD class=alt1 align=middle width=125>J.Svärd</TD><TD class=alt2>Usch och fy fa*! Kanske dags att omvärdera faxesten istället för Ls som inredningsmaterial då slipper man sådana här vampyrer. Det är inte klok vad man kan få med stenen.</TD></TR></TBODY></TABLE>

nu kan du hålla dig till LS trottsallt

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hehe... ja inte var det mysigt iallfall... på tal om Alien så har jag för mig att många alien filmer och andra monster filmer tar sin inspiration från haven.. ;) kan ju inte klandra dem riktigt om man tänker efter... Mantisar,isopoder,djuphavsfiskar o annat...listan tar ju inte riktigt slut.. för fantasin för saltvatten verkar ju oändlig !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...