Gå till innehåll

Mitt första akvarium - frågor


Wasterboy

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej ;)

Verkar finnas massor av nyttig information och tipps!

Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max ;)

Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukstarta".

Har inte råd att lägga ut 10 000 kr på ett bräde utan vill börja lungt och köpa till utrustning och levande varelser vart eftersom. Jag skulle kunna tänka mig att tex börja med att "fylla upp" med saltvatten, sen stoppa i lite levande stenar, osv.

icon10.gif

I vilken ände ska jag börja? Och vilka prylar behöver jag börja med för att mjukstarta? Och framförallt är det möjligt att göra på detta sett?

Om jag hade haft råd och skulle kunna smacka upp allt på en gång så hade jag tänkte att ha dessa prylar, bra eller dåligt?:

- Äggviteskummare Deltec MC 600.

- 4 T5 rör a´28W

- UV-C anläggning på 15-20W

- 2-3 cirkulationspumpar på 1200L/H

- Omvänd osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till salthobbyn och vårt forum!

Jag tycker att du gör helt rätt som vill starta med ett 360L och starta "enkelt" Jag gissar på att du borde ha t8 belysning liggandes någan stans till det, byt till rör som är lämpliga för saltvatten så har du något att börja med.

Det minsta du behöver för att starta ditt kar är skummare, cirkulation minst 3600L/h gärna mer, någon form av belysning, salt, saltmätare, tester för no2/no3, amoniak, ph och kh.

Du kan börja med 25kg levande sten, för att efterhand fylla på, men det är bra om man kan lägga ner all sten på en gång så man inte förlänger inkörningsprocessen. Mna bör ha 10-20%LS

När vatten värdena är stabila efter några veckor har du så att du klarar dig för en start med lite enkla fiskar och några mjukkoraller.

Sen fins det oändligt med prylar som underlättar och förbättrar, nästa steg på din inköpslista borde vara lite flera tester, belysning, uvc, osmos, nitratfilter, fostatfiler, kalkreaktor, och slutligen en kalkmixer.......

Men du bör även tänka igenom vilket typ av akvarium du vill ha, fisk eller mera koraller? Ska akvariet ha sump eller ej, kanske ett fack för sumpen? hur ska det stå? Det fins mycket begangnat att hitta på detta forum om man tar lite tid på sig att leta och vänta på att rätt prylar ska dyka upp.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man ordna i tid så skulle jag rekommendera så här:

1: Akvarium

2: Osmos

3: Salt, saltmätare.

4: Levande sten, pumpar, tester.

5: Skummare

Vänta till dess en nitrittopp kommit och gått.

6: Belysning. 28w T5 finns inte i saltfärger. Du bör ha 3x54w T5 för att klara mjukkoraller om du sätter dem högt.

För stenkoraller bör du ha 6 eller 8 st 54w T5. 2x150w eller 2x250w Metallhalogen fungerar också bra.

Om du vill se vilka koraller som klarar sig med minst ljus - Sök på inlägg skrivna av Jaken. Han är en mästare på att klara sig med litet ljus.

Nu är det dags att köpa in litet djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i Solna och du borde ha liknande vatten i Bromma så då behövs ingen osmos anläggning, där sparar du iallafall 1500, vattnet jag får i kranen är bra nog ändå, jag har fisk, anemoner (bla en magnifika som stortrivs) och ett antal mjukkoraller. Kranvattnet har 0 fosfat om man testar det men jag kör med lite rowafos ibland för jag matar rätt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...