Gå till innehåll

Kylare till 112 L ??


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

Min "burk" är på 112 L och tempen under varma sommardagar är ca:30-33 grader.

Min fråga är om det finns kylare till den storleken av akvarium ?

Vad kostar en sådan och finns det något märke som speciellt rekomenderas ?

Jag har ingen sump så om någon kan förklara om det måste kopplas in en pump eller liknande för att få det att cirkulera så vore jag tacksam, det vore ju ioch för sig fördelaktigt då jag ändå ska utöka cirkulationen i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min "burk" är på 112 L och tempen under varma sommardagar är ca:30-33 grader.

Min fråga är om det finns kylare till den storleken av akvarium ?

Vad kostar en sådan och finns det något märke som speciellt rekomenderas ?

Jag har ingen sump så om någon kan förklara om det måste kopplas in en pump eller liknande för att få det att cirkulera så vore jag tacksam, det vore ju ioch för sig fördelaktigt då jag ändå ska utöka cirkulationen i burken.

Du bör titta på Aqua Medics Titan-serie, då dessa verkar användas friskt av flertalet medlemmar. Kolla även under produktguiden här på SVG och läs på lite. Jag tror det finns rekommendationer även på Aqua Medics hemsida.

Du behöver en pump (på trycksidan) för att pumpa in vatten genom kylaren, som sedan har returen ut i karet. Eftersom du inte har någon extern utrustning (vad jag kan förstå?) så blir det här den första externa utrustningen för dig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt 100-liters kar har jag ett par mindre PET-flaskor i frysen som jag stoppar i om det blir allt för varmt, detta sänker temperaturen ett par grader faktiskt och håller karet under 28 grader, även om min lägenhet ligger i söderläge med alla fönster åt samma håll. Det man ska ha i tankarna när man har en extern kylenhet är att den värmen man transporterar från karet kommer ut i rummet istället och kan höja lufttemperaturen och därmed sätta större press på kylaren som får jobba mer, om man inte kan leda luften någonstans där den inte kan påverka lufttemperaturen i det rummet man har karet. På vintern kan man ta tillvara på värmen bättre, men nu på sommaren kostar det bara, tänk på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest slaktavfall
Till mitt 100-liters kar har jag ett par mindre PET-flaskor i frysen som jag stoppar i om det blir allt för varmt, detta sänker temperaturen ett par grader faktiskt och håller karet under 28 grader, även om min lägenhet ligger i söderläge med alla fönster åt samma håll. Det man ska ha i tankarna när man har en extern kylenhet är att den värmen man transporterar från karet kommer ut i rummet istället och kan höja lufttemperaturen och därmed sätta större press på kylaren som får jobba mer, om man inte kan leda luften någonstans där den inte kan påverka lufttemperaturen i det rummet man har karet. På vintern kan man ta tillvara på värmen bättre, men nu på sommaren kostar det bara, tänk på det.

då är det väl samma sak med ne vanlig frys för maten då oxå eller?

visst vi har den igång hela tiden, men den får jobba mer för att frysa PET-flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då är det väl samma sak med ne vanlig frys för maten då oxå eller?

visst vi har den igång hela tiden, men den får jobba mer för att frysa PET-flaskor.

En kyl/frys är konstruerade att gå i intervaller, de tror jag inte dessa kylare är. Dessutom kostar en separat akvariekylare i inköp, min frys ingick när jag flyttade in.

Förutom ett par kronor i nedfrysningskostnader så har inte mina flaskor kostat något och de används bara vid tillfällen då temeraturen går upp mot 29 grader. Det funkar i mitt kar, kan säkerligen fungera i trådskaparens med.

Den kylaren som Wrang tipsar om baseras dessutom på Peltier-element som inte har så hög verkninsgrad. All den energin omvandlas ju som sagt till värme, och den värmen måste ju ta vägen någonstans.

Den omgivande luften i rummet ser jag som en god kandidat.

En enkel fläkt är annars som föreslagits en bra variant. Något högre avdunstning bara, men enkel att flytta på och kostar ofta under hundralappen, oftare billigare än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...