Gå till innehåll

GDS Kalkreaktor


dule

Rekommenderade inlägg

Hej på Er!

Undrade om någon har kikat på denna GDS reaktor? http://www.melevsreef.com/dj88.html.

Ser MYCKET lovande ut, och känns enkel att bygga (om man nu får tag på akryllim hos Akriform, alt köra 8mm plexi med RF skruvar o epoxy i kanterna, tättad med akvariesilikon... )

Wrang: du som har tittat mycket o byggt redan själv kanske har bästa möjlighet att utvärdera dess konstruktion?

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Ja jag har sett denna reaktor oxså innan.

Men undrar lite hur flödet blir i kammare 2. Vattnet trycks in i kammare 1 där man får mycket flöde men hur blir det i kammare 2. Visseligen så suger den vattnet i kammare 2 så det borde ej bli nått "över" tryck högst uppe i reaktorn. Funderar om inte vattnet tar den lättaste vägen ut men såg nu ändå att utvattnet är i kammare 2 vid insuget för pumpen. ;)

Akvariesillicon är uteslutet. Acryl/pelxi är en fet plast och siliconen bara sitter fast ytligt men Arcifix är ett "flytande" acryl eller det liksom smälter ihop bitarna.

Har själv Arcifix 192 men gillar det ej då det måste härda i UV ljus antingen ute i solen eller under en Mh lampa. Så kan du få tag på Arcifix 116 så underlättar det hela men var en på ett annat forum att 192 håller det med men behöver längre tid för att hålla ihop det hela.

Har ej hört mig för ang 116 limmet men har hittat det här på nätet.

Länk de har även en massa andra Plexiglas och Acryl rör

RF skruvar är inte RF de rostar med tiden så försök att få tag på plastskruvar istället. Modell hobby affärer brukar ha dessa.

Tar du 8mm plexi så kan du borra och gjänga en M4 i detta

3,2mm borr

Så gör som jag testa och bygg oftast går det bra och man får det som man vill

Har nog testat bra många olika byggen men ett få tal som blivit riktigt bra, tex min kalkreaktor och skummare. Ett projekt som gick åt fanders är min kylare. Fick faktiskt påbackning utav min sambo. Köp en kylare istället för att bygga :smiley27:

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge skruvarna är till för att hålla ihop locket och sitter på utsidan så kan det ju kvitta om det är rostfria eller plast man använder. Så länge man inte har reaktorn ståendes i sumpen eller så, så klart. :)

Man kan också måla över ändarna om man är rädd för att de ska rosta i den miljön de står i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hopp!

Tackar för svaren!

Var lite rädd för det där med Akryllim. Classe hade den tidigare, vad hände? Miljö/hölsofarlig eller?

Ideen med RF plåtskruvar+epoxy är att köra 8mm akrylglas sedan skruva ihop stycken, men att skruvar aldrig kommer i kontakt med vatten. dvs omringade/tättade av epoxy. Silikon hade jag tänkt ENBART som extra tätning (ifallaatt) i fogarna, alltså ej som "bärande" konstruktion men den kanske inte håller tätt överhuvudtaget???

En helt annan fråga: Om man vill gänga en R gänga (typ R15-1/2" eller R20-3/4") vad skall man då använda för gängtapp? Dem gängtappar som finns hos Classe/Jula/Biltema har tumgängor men dessa verkar ha fel stigning? Eller har jag fel?

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappventiler och vattenutkastare har för det mesta R15 (1/2”) utvändig gänga, de större tappventilerna har R20 (3/4”) utvändig gänga.

Vad har du tänkt att ha dessa till??

Så det är vanliga rör gängor tror jag men ett bra utbud på tappar hittar du på denna

länk

Arcifix är inte hälso vådligt å de kanske tog bort det från sortimentet för beroende folket som sniffar

:nuke: men har även för mig att det innehåller metylmetakrylat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret! Vill först o främst gratta dig wrang till nya jobbet!

Hade tänkt använda rör tappar till att skruva in SERTO (JGF hos jänkare) kopplingar (för CO2 åtminstone) i locket till reaktorn, men kanske finns det ett bättre alternativ?

Bara som en sidnot till alla intresserade, verkar som om marinshop.de har 30% rabatt på sin CO2 sortiment, så för mig känns det som ett lämpligt tillfälle att handla :)

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nu har jag tillbringat några dagar på att göra klart en kalkreaktor. Den bygger på DJ88 grund ideen, realiserat med en del SERTO koppligar + PVC. Pumpen är lite annorlunda placerad. Det är alltså frågan om en rektangulär design fördelad i två kammaren, "uppsidan" lite större än "nersidan" för att kompensera för ett något snabbare förbrukning i den högre flödesregionen.

Jag har använt Acrifix 116 för alla limningar, och tack vare ett GOTT underarbete blev fogarna faktiskt bra. Det verkar vara A och O att ha sleta limkanter, helst nerslippade med våtslippapper korn 400. En handöverfräs fungerar kanon!

Har inte kört med kalkmedia än, har hunnit provköra bara, då jag väntar på min CO2 flaska. Ursprungligen blev den en liten läcka på returen från pumpen till reaktorn, men efter att ha dragit åt kopplingen, verkar den hålla tätt än så länge...

Några synpunkter hittils:

- Använder en MaxiJet MJ750 som cirkulationspump, och med tanke på dess placering är den lite känslig för att kunna bli torr med mycket luft, alltså behöver man prima den vid första påfyllningen genom att stänga kranen (se bild) och skruva av övre delen av den så att vattnet börjar rinna (lite blöt blir det :( Det var ju också svårt att få till kopplingar på Maxijet:n. Insuget hade 18mm diameter, och trycksidan 13 så det blev lite handpåläggning av värsta GDS maner. Trycksidan modifierades med en kort 16-20mm reducering monterad backlänges, då blev det exakt 13mm :) så det var bara att limma. På insuget limmade jag fast kranenens unionkrage direkt mot pumpen. Verkar hålla än så länge....

- "Glömde" eller snarare, tänkte inte på, att lägga en unionskoppling på tryck sidan (se bild) för att kunna ta av pumpen. Blir nog att skaffa en 20mm unionskoppling och vänta tills pumpen måste av innan denna modifikation.

Kostnader:

* Plexi/Akryl Glas (stor spillskiva) 200:-

* Lim (Akrifix 116 1L) 500:-

* PVC 400:-

* MaxiJet 250:-

* RF skruvar/brickor/muttrar 50:-

Totalt: ca 1400SEK exkl CO2 flaska och kalk media men limmet har jag till många fler limmningar :)

Tidsåtgång:

* Ritningar etc 1t

* Skärning/slipning/borrning av plexi 3t.

* Limning/justering 2t (torktid ca 4t).

* PVC arbeten 1t.

* Provkörning/trimning 1t.

Totalt: 8 timmar.

Vi får se hur designen blir med tiden. Verkar lovande från det som finns på nätet...

Jag uppdaterar så snart jag börjar köra igång/trimma.

Har någon ett bra tips på hur man trimmar denna monster? ;)

post-1677-14468913491114_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy!

CO2 flaskan kom igår. 2kg flaska. Tyvär så var bubbelräknaren jag fick med fel (är en reaktor för sätvattenskar :(, så nu väntar jag på en riktig räknare innan jag drar igång. Har skaffat mig media oxå och tänkte komplettera med FaunaMarin UltraMag (10% av mediat blir av den, den verkar vara bra på att binda lös kolsyra).

Det är svårt att säga hur länge en fyllning varar, jag tror att det beror mest på hur effektiv reaktorn är. Jag hoppas på att det skall räcka i 1år eller så.

Jag skall göra om ritningar i någon digital format och posta dem här om det finns intresse. Jag modifierar med dem ändringar jag tror behövs för att få en riktigt bra reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...