Gå till innehåll

Lagra saltvatten?


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Kollade på skoj vad jag har för nitratvärde på mitt färdigblandade saltvatten jag har stående. (Reef Crystal)

Svar: 50!!!

Först tänkte jag att nu är väl osmosen kaputt, men osmosvattnet visade sig ligga på 0,5-1

Min andra tanke var att jag fått ett måndagssalt, men inte heller det. När jag blandade till nytt salt, hade det samma halt som osmosvattnet. (0,5-1)

Det måste alltså vara själva lagringen av saltvattnet i plastdunkarna som gjort att nitratet gått från 1 till 50 (på ca 2 veckor) Kan det verkligen vara möjligt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunkarna har stått i vårt badrum där det finns fönster, men bakom lite saker, så ganska mörkt. Ca 25C. Vattnet är kristallklart, så inga alger.

Skulle alger kunna uppkomma i RO-vatten? Isf borde väl nitratet gå ner...

Mkt förbryllande...

Inga av våra kemiexperter som kan ge förklaring på detta fenomen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man ha ett bra lågt kärl, ha ha!

But seriously...

Jag blandade i en 100 liters grön regntunna från OBS. (sån som du har Max)

Tror det är PVC, annars har jag hört att vissa plaster kan avge lite mjukmedel. (men aldrig hört om nitrater)

25 liters dunkarna är ju såna som de flesta använder, halvgenomskinliga.

Inga fler som blandar till salt i förväg? (att lagra RO vatten i dunkarna är ju inga problem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du rent tunnan ordentligt innan du använde den? Var det första gången du använde tunnan? Har du använt dunkarna eller tunnan till något annan någon gång? Hur gjorde du för att få vattnet från tunnan till dunkarna och kan i så fall de redskap du använde då ha varit orsaken? Har du använt kemikalier i samma rum som tunnan, t.ex. fönsterputs (med ammoniak) eller annat som kan ha hamnat i vattnet? Jag antar att det inte låg några döda djur etc i tunnan? Använde du några pumpar för att cirkulera vattnet? Kan det ha varit orsaken (t.ex. om det satt döda djur i cirkulationspumpen, eller om du använt luftpump som pumpat in ångor i vattnet. Har du dubbelkollat mätvärdet så det inte var ett miss med testet, kanske mätröret var smutsigt eller hande kemikalier i sig från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag använder aldrig det som har varit använt till ngt annat än akvarie.

Tunnan har använts till att blanda många ggr. Rengöringen har väl bestått i lite avspolning emellan. Menar du att lite intorkat salt kan ge en sådan här effekt?

För att få en nitrathalt på 50 måste man väl ha en typ av näringskälla.

Jag är mkt noggrann med att rengöra teströr etc, och har testat flera ggr. (Salifert) Även på annat än det aktuella saltvattnet. Har ej använt kemikalier i lägenheten. ( har iofs tagit på mig rakvatten :) )

Är det ångor i rummet som höjer nitratet till 50, så borde ju huvudkaret också vara drabbat... (ligger på ca 0,2)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Har du korken på dunken så har du kanske problemet där, att någon form av process startar som påverkar vattnet.

Du menar att det kan bli så här med lagrat saltvatten, om skruvkorken är på?

kan tänka mej att om det står utan cirkulation vattnet blir dåligt - är det en gammal sur osmos kan den producera en hel del bakterier, och då tyvärr inte av den nyttiga sorten.

Jag har märkt att vattnet droppar snabbare ur osmosen på sistone, så den kanske är täppt/spräckt då? Den är ju bara ett år gammal, men den kan väl vara "slut" ändå antar jag?

Menar du sådana bakterier som inte märks på tester då? (annat än nitrater & fosfater)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Du menar att det kan bli så här med lagrat saltvatten, om skruvkorken är på?

-Jag gissar bara...men syret i dunken tar väl slut å sedan börjar vattnet surna, prova samma sak utan att skruva dit korken... Kolla även PH värdet på vattnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla även PH värdet på vattnet!

Ph på "näringslösningen" är 8,2

Den enda förklaringen är väl denna då...

kan tänka mej att om det står utan cirkulation vattnet blir dåligt - är det en gammal sur osmos kan den producera en hel del bakterier

..och bakterierna han talar om är väl sådana man inte kan se. (för det man kan mäta är bra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Mjaaaaaaaaaa........ kanske en kombination jag vet faktiskt inte. Men JAG skulle aldrig förvara färdigblandat saltvatten i tätslutande behållare utan cirkulation.....vattnet behöver luftas. Jag kör med vinsats hinkar och en maxijet i varje så får det puttra på i några dagar innan jag använder det och aldrig märkt något konstigt vid mätning av vattnet.. förutom lägre ca halt än vad ReefCrystals utlovar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att vattnet surnar om det står för länge utan cirkulation.

Har en pump i min 200l regntunna som snurrar på hela tiden.....men det är bara vatten i den.(behållare för avdunstat vatten)

Blev rekomenderad att stoppa ner en pump pga den anledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående bakteriespåret: Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat. Om vi antar att du har en föroreningskälla som inehåller 15% protein så krävs 47 gram av denna föroreningskälla för att ge dig 50ppm nitrat i 100 liter vatten. En bakterietillväxt på 47 gram bakterier skulle du ha sett för blotta ögat. Om du inte sett någon förorening i vattnet så kan du glömma bakteriespåret. Dessutom så krävs det en fungerande nitrifikation för att de döda bakterierna skall kunna bli nitrat. och det har du knappast i en stängd container utan cirkulation.

Jag tror att du kan utesluta all form av förorening som måste igenom nitrifikationen för att bli nitrat. Kvar finns då endast två möjligheter.

1: Nitratet har tillkommit via nitrathaltiga kemikalier (har du några sådanna hemma?)

2: Ditt test visar felaktiga värden pga saltstörningar. För att ge störningsfria mätningar i havsvatten krävs 20 ggr spädning. Ju högre salthalt desto större störningar. Vilken salthalt hade du i baljan?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Och tack tropfrog, för din förklaring om bakterierna, den kändes mycket vettig. Den känslan har jag haft, men inte kunnat sätta ord på det...

Salthalten är precis samma som i huvudkaret; 1,024.

(nitrit 0 fosfat 0,03 Nitrat 50 ph 8,2)

Tunnan eller dunkarna har ju givetvis inte kommit i kontakt med några kemikalier, så jag antar att du menar ångor från det...

Men jag har inte använt några kemikalier i lägenheten, och det känns inte så troligt att någon nere i potatiskällaren, där tunnan också har stått ett tag, har gjort det heller. Men kan ångor från en nitrathaltig kemikalie verkligen räcka? Nitrat kan väl inte föröka sig själv i en stängd behållare? Eller kan ångan vara så stark att den direkt ger ett högt nitrat?

Kan du ge något exempel på en kemikalie med nitrat?

Jag gjorde iallafall ett experiment, och blandade till lite nytt vatten i en hink med lock. Nu, ca 1 vecka senare, när jag öppnade den, luktade det lite unket men nitraten låg på 0...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart har Magnus rätt om att det måste ingå en denitrifikationsprocess för att komma till nitrat, jag glömde att det handlade om en separat tunna.

Men det blir nästan ett klassiskt deckartema typ " mord i ett slutet rum" - kul att få veta om du kommer på var problemet kommer ifrån.

Testerna har ju avhandlats många gånger förr, och vi vet ju att redan avläsningen i olika ljus ger utrymme för godtyckliga avläsningar och tekniken i sig ytterligare mer felmarginal - och jag vet inte hur stora variationer saltstörningarna ger upphov till.

( har för mej att salifert påstår sig ha kompenserat för dessa - men jag vet inte säkert vilka tester det gällde)

Kh påverkar också doseringen av reagenspulver

Däremot så tror jag cirkulation är viktigt i färdigblandat salt och att "sura" osmoser kan ge upphov till patogena bakteriekulturer som kan förorsaka oförklarliga dödsfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...