Gå till innehåll

två kejsare?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har en Imperator (runt 15cm) som gått i karet någon månad är lite sugen på att skaffa en Navarchus, men tror ni det funkar att släppa i Navarchusen med Imperatorn i karet?

Imperatorn är den klart dominerande fisken i karet. Om jag försöker så tror ni det funkar bäst med en klart mindre, en större eller en lika stor Navarchus? Det kan kanske bli lite svårt at "välja" storlek då de ju inte är jättevanliga och jag har för mig de oftast är i storleken strax under min imperator, men om möjlighet finns vad bör jag sikta på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperatorn är en dominant fisk. Navarchus är lite vekare. Jag tror du har en 50% chans att lyckas oavsett vilken storlek du väljer. Jag hade valt en som är något mindre, men ej en liten. Undvik dock de minsta fiskarna för de är klart klenare. Ta en som är utfärgad åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om möjligheten finns kan man ju skärma av akvariet med ett plastnät eller liknande så de ser och känner lukten av varann, utan att kunna träffas "på riktigt". Då borde eventuellt agressivt betende kunna dö ut under några veckor utan att de behöver slå ihjäl varann. Känns som om de flesta fiskar som bråkar på nykomlingar bara gör det inledningsvis. Dock kan detta ju leda till att den nya fisken blir så pass skadad eller skygg att den varken äter eller vågar sig fram, vilket kan leda till död. Men med en så stor imperator är det nog klokt att välja en åtminstone lika stor navarchus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag släppte ner mina två samtidigt och det påverkade inte särskilt mycket. Den som var störst bestämde mest och jagade iväg den andra om den ville det.

Skulle tro att det blir en del fight eller fenbitningar i början och att det avtar efter en till två veckor och då kommer du nog att få se mest av den största kejsaren som du har i karet. Avtar inte jakten med tiden så får du flytta på någon av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sätter alltid ner ett par speglar i mitt akvarium när jag introducerar fiskar som riskerar att ryka ihop. På detta sätt har jag utan större problem introdcuerat både kejsare och kirurger.

Mitt tips är att hitta fiskar som är nästan identiska i storlek samt ej är i "mellan färger".

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte komma med en uppdatering. Jag hittade en fin Navarchus på Marinakvariet för lite mer än en vecka sedan, ganska markant mindre än min Imperator, men jag tänkte försöka.

När jag släppte i Navarchusen tog det inte många minuter innan Imperatorn blev skogstokig, har aldrig hört han knorra så mycket som då! Det hjälpte ju inte att Navarchusen sökte skydd i stenhögen som är Imperatorns sov plats.... Morgonen efter så hade Navarchusen tagit sig över till andra sidan och höll sig ganska gömd där, men han visade sig ute emellanåt, tills Imperatorn fick syn på honom och jagade in han bland stenen. Dag för dag så Navarchusen tagit för sig mer och mer och även om Imperatorn fortfarande jagar honom lite så kan han numera visa sig ute ganska mycket. Det märks dock att Navarchusen är en mer tillbakadragen och försiktig art än t.ex. Imperatorn och kirurgerna (som för övrigt också var lite elaka i början, speciellt min Leucosternon och Veliferum, men som nu intge bryr sig det minsta om Navarchusen).

Men det verkar som det kommer att funka bra, stor del i detta ligger nog också på att den nyintroducerade fisken är i bra skick så den kan motstå de första dagarnas stress

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Dags för ny uppdatering. Det har funkat bra fram tills för några dagar sedan, Imperatorn har visserligen inte varit helt förtjust i Navarchusen, men den har klarat sig bra. ätit bra och varit pigg. Men plötsligt har Imperatorn blivit betydligt mer förbannad än tidigare, jag köpte lite ny fisk för några dagar sedan (ett stim Chromis och några nya kirurger) i hopp om att detta skulle sprida Imperatorns utfall lite och distrahera honom. Men idag hittade jag Navarchusen väldigt sliten upp vid ytavrinningen med en arg Imperator surrande omkring.....

Jag flyttade Navarchusen till ytavrinningsboxen för att ge honom lite lugn och möjlighet att ev. äta lite, men han verkar väldigt svag, tror han stryker med snart.

Har funderat lite kring varför Imperatorn blev tuffare när det kom i mer fisk, ett skäl kan kanske vara att konkurrensen om maten ökade och Imperatorn därför blev tuffare mot konkurrenten? Ev. kan det också varit så att Navarchusen fick mindre mat eftersom Chromisarna och de nya kirurgerna är mer framåt och därför blev Navarchusen försvagad och ett lättare offer för Imperatorn.

Karet är ett 720 med gott om gömställe.

Någon som har någon idè eller annan erfarenhet?

Jag blir bara så besviken om Navarchusen stryker med, han är ju så jäkla vacker och dessutom en charmig firre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias har du testat och stoppa ner lite speglar typ 200x200 mm , det förvirrar imperatorn lite för då går han på speglarna i stället och navan får lite vila, du har ju ett 720 kar då kan du ju har en 4 till 6 speglar brukar alltid att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...