Gå till innehåll

Blv 14000k 250w


dule

Rekommenderade inlägg

Hej på Er!

Gjorde en nedgradering av belysningen från 400W till 250W samt bytte lampa från Coralvue 14000K 400W till BLV 14000K 250W, har också 2st Actinic rör på 39W som stöd. Armaturen bytes från ett självbygge till ett "Floodlight" armatur från Fastlight, där BLV lampan införskaffades också.

Ljuset känns nu mycket grönare!?!? än tidigare, men vad jag har läst skall BLV utge den finnaste färgen. Vad tror ni det kan orsakas av? Skyddsglaset i armaturen, vattnet, ballasten? några andra ideer? Eller är det bara en synvilla då lampan nu är lite svagare och lite högre upp än tidigare.

Nedgraderingen gjordes då jag kände att 400W var alldeles för mycket, på ett 50cm högt kar. Detta gjorde att jag inte kunde ha MH period på längre än 4-5timmar innan alger börjar växa SNABBT!

Tacksam på förhand för alla eventuella synpunkter.

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej men tycker själv att min 250watts BLV 14000K är inte alls som alla säger så över mitt kar från CV 14000 så var det ingen skillnad!

Så kanske är det så att 400watts upplevs som mer ljus än en 250watts.

BLV är inte kung!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Kan det vara skillnad på 250W BLV och 400W BLV? Har inte hört några positiva synpunkter om 250W BLV hittils. Thore, du och J.Svärd säger att BLV ÄR kung, gäller det 400W? Har ni provat/sett 250W? För jag håller helt med att 250W BLV på 14000K är INTE kung. Men jag har inga andra 250Wattare att jämföra med; så min åsikt räknas nog inte tyvär :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man ibland lurar sig på färgen i ljusen beroende på hur inredningen i sin egen burk ser ut. Man ska nog inte jämföra sin egen burk med andras när det gäller hur man uppfattar färg på lampor. Mycket beror på vilken färg på bakrund man har, en blå bakrund kommer alltid att få ljuset att framstå som mer blått än en svart. Vidare så spelar mängden av kalkalger och "grön-alger" även en stor roll. Jag kommer särskilt ihåg när Svärd fotade sin nya burk med Coralvue (tror jag att det var) jag blev helt frälst och inhandlade likadana till min burk. Jag blev grymt besviken... hela burken såg grön-gul ut och jag blev tvungen att byta tillbaka till 20000K för att inte må illa...:död:

Så det enda man kan göra är att testa sig fram hemma i egna burken och inte jämföra med andras, dyrt men nödvändigt om man ska bli nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ser man tydligt vilken skillnad det är på ljusstyrkan (ReefLuxen sitter precis ovanför anemonen, och BLV.erna på varsin sida)

Man kan inte heller göra jämförelsen med lampan i mitten, den får ju stödbelysning från båda sidor, klart att det ser ljusare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej, nu har jag väntat i 3 veckor att färgen skulle "stabilisera" sig. Detta verkar inte ske... Är det någon vänlig själ här som har en Coralvue 250W på 10000 alt 14000K som dem vill låna ut i några timmar, så att jag kan prova hur de känns innan jag byter BLV:n...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, det var ju bra synpunkt. Jag använder varken kol eller ozon. Kol har jag använt vid några enstaka tillfällen men kör inte den kontinuerligt.

Jag gjorde några tester, först fyllde jag en vit behållare (typ Turkisk yoghurt) med akvarievatten där såg man inte någon tillstimmelse till gult, vidare satte jag upp ett A4 papper på vägen en liten bit ifrån burken och tittade genom motstående gavel, på så sätt fanns det en tendens till gul/grönt. Ljuset i karet var avstängt under testet.

Så det kan ju vara vattnet som spökar, men det verkar inte vara väldigt gult iaf... Skulle man inte märkt det gröna med coralvue 14000K oxå? Eller innehåller det kanske så lite blå att det gröna inte dominerar till skillnad från den blåare BLV:n? Hur som helst var ljuset MYCKET finare med Coralvue 400W 14000K än det är nu, tycker inte alls om det gröna tinten jag har fått nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...