Gå till innehåll

pump till FR 509


MattiasN

Rekommenderade inlägg

vilken pump är lämplig till FR509 med Rowaphos, Deltec rekommenderar väl runt 500l/h genom filtret. Jag testade en liten Maxijet på knappt 400l/h som jag hade liggande, men den orkade inte alls.... När jag spolade genom filtret för att slippa det värsta bruna så behövdes det ju inte alls mycket flöde för att rowaphosen skulle följa med ut genom utloppet, jag tänkte använda en Maxujet på 1000l/h, men den måste kanske strypas väl hårt för att slippa läckande powaphos. Vad kör ni andra med för pumpar? Hur mycket flöde har ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men du måste du väl stänga inloppskranen ganska mycket för att rowaphosen ska stanna i filtret?

Eller går det kanske att kompensera genom att ha mindre i filtret, jag har rowaphos upp ungefär 15cm i filtret, ska kanske ta ut lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis kört en FR509 med en burk Rowaphos (1L?), som matas med en Maxijet 1000 på 95% full gas. Skulle tro att 100% på kranen skulle funka bra det med. Slangen är endast 1,5dm, så någon höjdskillnad blir det knappast.

Precis vid inkörningen kunde jag verkligen inte köra 100% på kranen, då "svävade" inte Rowa:n, utan la sig som en kork i toppen. Nu efter en vecka får man justera till det så hela behållaren ser svart ut.

Tummen upp för MJ1000+FR509.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller just på och kopplar in filtret med en maxijet på 1000l/h, tycker det går sådär.... Kranen på filtret är trög som attan och det blir antingen lite för mycket eller lite för lite flöde, behövs ju inte mycket alls för att hela tuben ska svartna av rowan och massvis följer med ut..... Som jag har det nu är flödet ganska lågt och rowan rör sig lite på toppen, men stannar vid botten på tuben. Eller ska flödet vara så att hela tuben blir svart av svävande rowa? Trixar lite till, men hoppas att rowan ska släppa ut de allra minsta partiklarna så kanske det går att öka flödet lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fattat att det bara skall dansa i röret eller röra sig lite i botten. men kranar lever ett eget liv och svåra att ställa in. Ena gången så har man fått det som man vill det senare så kan det vara helt stopp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har det nu är flödet ganska lågt och rowan rör sig lite på toppen, men stannar vid botten på tuben. Eller ska flödet vara så att hela tuben blir svart av svävande rowa? Trixar lite till, men hoppas att rowan ska släppa ut de allra minsta partiklarna så kanske det går att öka flödet lite

Förutsatt att du har fina och fräscha filtermoduler i din FR509:a (dom blå svamparna), så ska dom stoppa allt utom dom allra minsta partiklarna i Rowaphosen. Med detta sagt så kommer dom minsta partiklarna tyvärr att slungas ut i akvariet/sumpen, inte mycket man kan göra åt det tyvärr.

Du ska försöka ha dom allra flesta partiklarna svävande i behållaren, så se till den lite nu och då och skaka gärna till behållaren lite ifall något har stoppats upp. Du kommer säkert att behöva justera kranen igen efter någon dag, men efter det så är det nog OK.

Att kranen är trög beror på att det är fin passform och att den förmodligen är ny. Är den osmörjd så kan man köra Eheims finfina silikonspray (se produktguiden) så kommer den gå jättesmidigt. Är den däremot begagnad kan det vara massa skräp som lagt sig som du får se till att rengöra, om du vill ha den lättmanövrerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mycket svävande som möjligt (jmfr sandfilter). Jag har en bra bit med klart vatten i toppen av FR 509 för att rowan ska stanna i reaktorn och inte heller sätta igen de två blåa svamparna. Sen får man justera lite efter en tid när filtret blir skitigt eller göra rent om man orkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Eheim 1250 till 2st FR509 med Rowa i kranar är 85% öppna, Rowa bör ej sväva högre än halva höjden av FR509-filtret & returen slangen låter jag går ner till ett fack med lite filter-vadd för att slippa få dom fina Rowa partiklarna i sumpen.

OBS! Filter-vadden byter jag var 14 dag och rengöring av filtret när kranen är 100% öppen & det ändå rinner trögt genom filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...