Gå till innehåll

sten skott


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

hmm som rubriken lyder.

Allt var limmat och klart och det hade nu blivit dags för prov tryckning av akvariet!

Märker jag då jag ska börja att fylla akvariet? Jo! ett j..la "sten" skott!!!!!!!!!!

på insidan/kortsidan på akvariet.

Akvariet är ej så stort höjd 60 längd 75 bredd 50 (cm)

och sidorna är i 8mm och botten 10mm glas.

det är inget jätte "sten" skott och inga sprickor i det! ser ut som om man tappat en liten skruvmejsel en liten prick på typ 1-1.5mm ingen djup grej ahh nog förklarat.

Vad ska jag göra tycker ni?

käns surt att göra om det :-(

räcker det med att lägga på lite silicon ?

vad säger ni proffsen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hadde en liten spricka i mitt 54 literskar,, det hällde ja över en halv tub silicon runt så att det garranterat skulle bli tätt och belastningen jämnare.. Karet ¨klarade provtryckningen och när ja fått igång det med allinredning på platts så fungerade det perfekt i 25 minuter, sen sprack hela långsidan tvärs över.

Ta det försiktigt eller ha en golvbrunn under \\Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läcker akvariumet ? Om du har gått ur en flis i karet, så använder du ett sandpapper med lite vatten på där skadan är kör lite över stenskottet ,så de blir lite mindre kantigt sen tvättar du med t-röd sen tar du silicon

MVH magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läcker akvariumet ? Om du har gått ur en flis i karet, så använder du ett sandpapper med lite vatten på där skadan är kör lite över stenskottet ,så de blir lite mindre kantigt sen tvättar du med t-röd sen tar du silicon

MVH magnus

Om det gått ur en flis vad hjälper silikonet då? Rutan är ju lika försvagad ändå eller har jag fel?

tror de enda alternativen är att göra ingenting och hoppas på att det fungerar eller byta rutan. silicon skulle väl bara vara fult att ha en klick av mitt på rutan. om man vill fylla ut den för syns skull vet jag att glasmästare ibland har något limm de lagar stenskott med som ska vara genomskinligt som glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det gått ur en flis vad hjälper silikonet då? Rutan är ju lika försvagad ändå eller har jag fel?

tror de enda alternativen är att göra ingenting och hoppas på att det fungerar eller byta rutan. silicon skulle väl bara vara fult att ha en klick av mitt på rutan. om man vill fylla ut den för syns skull vet jag att glasmästare ibland har något limm de lagar stenskott med som ska vara genomskinligt som glas.

De är ju så att om de går ur en flis ur karet då brukar man laga genom att slipa bort ojämnheter som de inte kan spricka mer , sen har du en svag punkt i glaset , då brukar man fylla ut de hålet med silikon som de blir ett fördelat tryck igen över glaset , de är vad ja har fått lära mig om de funkar eller inte de kan ja inte svara på

Men ska man göra de odentligt med en gång så skulle ja bytt ut ena kort sidan mot en ny , eller lägga en på insidad av den gammla ,, Eller så köper du ett nytt kar Hehehh

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fylla hålet med silikon gör ingen som helst nytta för hållfastheten. Silikonet är aldeles för mjukt för det.

Du kan ju släpa iväg karet till en firma som lagar bilrutor dom kan kanske hjälpa dig. Eller så kan du silicona en glasbit över skadan och vända på karet så du slipper se lagningen.

Det funkar förmodligen utmärkt att inte göra någon ting med.... men man vet ju aldrig.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha då var akvariet i delar igen!

Gör om gör rätt!

men klantig som man är så lyckades jag göra en repa i ytterkanten på botten skivan då jag skrapade bort det gamla siliconet!

hur farligt är det med små repor på glaset?

Repor är ingen större fara ja hade ciklider när ja höll på med sötvatten, å där kan ja lova att där va det repor, stackars akvarie.. sprickor och flisor är en helt annan sak.. med reper menar jag saker som är max 1 mm djupa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej.

Jag har ett kar (inte i drift än eller varit fyllt av mig) som jag upptäckte att det är som en liten bubbla eller sotrest el dyl inne i glaset. Det är en svart prick och tittar man snett mot fläcken så blir det en brytning där. Min fråga blir om glaset är så försvagat så det måste åtgärdas eller om kan hålla bra ändå. fläcken sitter 16 cm från sidan och 16 cm från botten. karet är ett 420l med måtten 150*50*60 glastjocklek 10mm. man vill ju inte ha en pool inne direkt. en tanke var att sätta en skiva innanför bakglaset så man tryckutjämnar den skadan. tips på vad som blir bäst?

Mvh//putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har ett kar (inte i drift än eller varit fyllt av mig) som jag upptäckte att det är som en liten bubbla eller sotrest el dyl inne i glaset. Det är en svart prick och tittar man snett mot fläcken så blir det en brytning där. Min fråga blir om glaset är så försvagat så det måste åtgärdas eller om kan hålla bra ändå. fläcken sitter 16 cm från sidan och 16 cm från botten. karet är ett 420l med måtten 150*50*60 glastjocklek 10mm. man vill ju inte ha en pool inne direkt. en tanke var att sätta en skiva innanför bakglaset så man tryckutjämnar den skadan. tips på vad som blir bäst?

Mvh//putte

Man kan aldrig veta, behöver ju inte vara någon fara, men det fins ju alltid ett "men".

Som jag själv frågade tidigare i denna tråd om mitt så kallade sten skott skulle hålla eller ej.

Fråga även en glas mästare som sa att det skulle kunna hålla (men).

Så jag skar isär akvariet och bytte ut sidan där stenskottet var. riktigt surt och tråkigt! Men nu så står det fyllt med vatten och ls och håller på att köras in. Och framför allt jag kan sova trygt om natten och inte behöva oroa mig på dagen på jobbet. Så i det hela så tycker jag det var värt allt extra jobb.

Kanske inte hjälper dig så mycket. men det är en liknande sits du e i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en sur sits, men det är som du säger att det finns ändå ett "men".

En tanke var att be en glasmästare byta sidan. någon som har ett hum vad det handlar om för priser? nu är det billiga priser i jämförelse med att karet spricker men då vet man iaf vad man kan vänta sig =/. ponera att man i värsta fall skulle vända karet om. silikona dit en glasskiva på 30*30 cm på baksidan och dölja det med LS skulle det kunna utjämna trycket ordentligt isf? (bollar med idéer nu). Det som gör mig tveksam är att det är inget ytligt "stenskott" utan en partikel/brytning? som ligger inne i glaset. om det är inne i glaset så bör glaset fortf ha stabiliteten att klara vikten med tanke på att det är i hörnet dock längre ner med lite högre tryck!? Stig, du verkar vara en hejare på akvarie. Några funderingar?

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis vars treårige son slog en flisa ur framrutan på ett 640 liters kar med en hammare. Akvariet höll men något år sedan sålde han det. Det höll för flytten men mer vet jag inte.

Men jag är så feg så skulle ha bytt rutan.

Är det däremot en liten bubbla på någon millimeter i glaset skulle jag inte bry mig för alla spänningar och kanter jämnas ut när glaset svalnar efter att det gjutits. Man har en långsam avsvalning av floatglas för att det inte skall bildas spänningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen flisa som är borta från glaset då jag inte kände någon kant med varken rakblad eller finger så det ligger i glaset. jag kan inte se några försvagningar på glaset mer än en liten (med betonong på liten) bubbla och en liten prick på 2 mm lång men vad jag kan se så är den på ca 1mm djup inne i glaset. Det är inga spricker el dyl som borde kunna vandra vidare. Det som fick mig att tveka var zipperts erfarenhet av att karet sprack efter 25 min =( (dock var det en liten spricka om jag fattade det rätt, vilka gärna springer vidare till nya områden). jag tillhör de fegas kommitté men ser det som att det inte borde vara sååå farligt (har dock haft fel förr) men har inte så stor erfarenhet av kar då jag haft samma i flera år.

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...