Gå till innehåll

Ljus, ljus och mer ljus


Bujib

Rekommenderade inlägg

Hej

Kan säga direkt att jag inte är så speciellt lärd när det gäller ljus i ett saltkar, så här kommer lite frågor.

Jag står mellan T5 eller MH (som alla? :) ). Burken är 100x50x41 dvs 50 högt och jag vill troligtvis ha, iallafall några mer ljuskrävande stenkoraller.

Vad jag förstått är MH bra om man har mer W typ 250, man får ett snyggt skimmer och att det blir ett starkt ljus. Nackdelarna är att det blir mycket varm? Stämmer det?

T5 är i princip lika dyra för samma W men tar inte lika mycket plats, sprider ljuset bättre och har inte samma värmeutveckling?

Hur mycket ljus tycker ni att jag borde ha? 4x39 W, typ http://www.pwss.se/product.php?productid=208&cat=590&page=1. Enligt mina beräkningar blir det 156 W t5, jämfört med tex 1x150W MH.

Någon som kan rekommendera en bra T5 armatur med minst 4 rör 90 cm långt? Eller är det helt enkelt så att jag ska köra MH?

Please enlighten me! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ett dilemma som många funderar över. Jag vill poängtera att jag inte är expert på ljus men sticker ut hakan så andra får slå in den om det är fel.

Jag skulle vilja säga så här:

Verkningsgraden på T5 rör är bättre än MH vilket ger att MH avger mer värme och T5 ger mer ljuseffekt per watt. I ditt fall skulle då 156 T5 watt vara mer än 150 W MH. Dock har MH högre ljus intensitet då ljuset är mer koncentrerat vilket ger ett skimmer i karet som många tycker är mycket vackert.

Personligen kör jag bara med T5 av den anledningen att jag inte vill ha någon kylare och i mitt kar verkar det jag har trivas bra.

Min slutsats är att vill du ha skimmret ska du välja MH om inte går det lika bra med T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Verkar luta åt T5. Dock har jag aldrig sett detta "skimmer" från en MH heller :P

Så Jonas, vad har du för armatur till dina T5? Hemmabygge eller? Har du någon bild man kan få se?

Det jag ser som en fördel med T5 är värmen. Har akvariet på övervåningen i ett rum där det kan bli jävligt varmt nu på sommaren. Det svåraste verkar vara att hitta en armatur som är snygg och passar, och sen vilka ljusrör man ska ha orkar jag inte tänka på.

Någon som har bilder på sina T5 armaturer? Och vilka rör ska man använda för att få ett snyggt och starkt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st 1*54 w som är något ekla i modellen som är köpta beg. Sen har jag en ombyggd 3*54 W som funkar bra just nu. Det är inga snygga armaturer men det gör inget då jag har överskåp.

Jag har 5 rör varav 2 är osram 67

2 st faumarin 15 000K

1 st Deltec (minns inte modellnamnet)

Har varit missnöjd tills tidigare i dag då jag monterade 15 000 rören vilket passade mitt kar bra.

Vad gäller skimret tycker jag du ska besöka någon som har det och göra bedömningen vad du vill ha sedan. Du bor i Stockholm och det borde inte vara några problem att lösa om du här frågar efter någon som vill visa sitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ha svårt att skiljas från skimret som kommer från en MH, men vilken MH man än har så är det ofta lämpligt att ändå komplettera med ett par blå lysrör för att få till de rätta färgerna. Behöver man ljus på djupet så är MH oslagbart, men ditt är ju inte så djupt så att det blir några direkt bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Verkar luta åt T5. Dock har jag aldrig sett detta "skimmer" från en MH heller :P

Så Jonas, vad har du för armatur till dina T5? Hemmabygge eller? Har du någon bild man kan få se?

Det jag ser som en fördel med T5 är värmen. Har akvariet på övervåningen i ett rum där det kan bli jävligt varmt nu på sommaren. Det svåraste verkar vara att hitta en armatur som är snygg och passar, och sen vilka ljusrör man ska ha orkar jag inte tänka på.

Någon som har bilder på sina T5 armaturer? Och vilka rör ska man använda för att få ett snyggt och starkt ljus?

Undrar vad du har tittat på för typ av MH om du inte sett detta skimmer???

T5 i all ära...bra ljus men tyvärr i behov av nya rör rätt ofta jämfört med en T8a

Detta kvittar ju igentligen med tanke på att rören ej e så dyra.............Men hur man än vänder&vrider på fakta&diagram så är en MH närmast riktigt soljus du kan komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara bra luftcirkulation ovan karet, så lär inte värmen vara något problem. Nu när jag har haft 28-30 grader i lägenheten under dygnen då det var som varmast, så har jag ändå haft 26-27 i karet, tack vare en enda fläkt som viftat luft ovan vattenytan och på så sätt hållt värmen borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...