Gå till innehåll

Död sten


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte fylla ut levande stenen med lite död sten som jag har stående..

använda den som stomme och sen lägga levande sten på..

hur skall jag rengöra den? kan tänka mig att det är massa skit i den.. har stått i ett dyngit föråd i 6 år.. sitter massa saltavlagringar och annan dynga på..

skall jag koka dom? eller bara duscha av dom? skall jag använda medel? osv.....

tänkte iaf lägga ner den först i karet och låta gå nån dag med skummning innan jag her ner levande sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm är de verkligen så illa? är väl lätt att ta reda på iof,, under din uppstart kommer du göra en massa vattenbyten, spara vattnet du byter bort i en tunna och lägg din döda LS där. de ända du behöver är ju en pump för att de ska funka, efterhand som du byter vatten i akvariet får stenarna nyare å friskare vatten med nya bakterier och organismer.

Det är ett riskfritt försök, som inte kräver allt för stor möda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det handlar ju som sagt om hur man värderar sin egen tid - hade jag bott vid havet så hade jag slängt dom i ett nät i vattnet ett par månader.

Men att hålla på och slabba med tunnor och stinkande sten i några månader, tycker inte jag det är värt - men visst skulle det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blev tillsagd att jag skulle läggaq som i backar med sötvatten med kraftig cirkulation i typ en vecka, sen slänga dom i det nystartade karet med skumning en vecka innna jag her i ny levande sten.. men detta funkar altså inte? det kommer att bli problem troligtvis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog låta det ligga betydligt längre - några månader i saltvatten för säkerhets skull.

Det finns ju miljarder små håligheter där det kan finnas intorkat organiskat mtrl, så innnan det kommit igång en ny nedbrytningskultur i stenen som fått jobba ett tag skulle i alla fall inte jag våga - det är mycket mer besvär att rätta till problemen i efterhand än att s a s få en clean start.

I vilket fall slå i lite de&nitrifikationsbakterier, finns ampuller med bakteriekoncentrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. hmm ja lät ju lite halvbökigt...

tänkte köpa ca 60 kg levande sten.. hur mycket är det igentligen i mängd? hur bra fyller det ut ett 540 liters kar? tänkte kanske inte behöver den döda då.. tänkte som sagt ha det för att fylla ut så revet blev lite större... finns det annat man kan fylla ut med annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle rekommendera en total Ls volym på 100-150kg i ditt kar, men du kan ju banta stenmängden med t.ex. djup sandbädd (Ca 6-9cm)- vilket brukar skapa en del delade meningar.

Jag tycker DSB funkar kanonbra och kommer även att köra detta i nästa kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man gör det rätt, dvs tillräckligt djup - ympar igång den med levande sand eller startkultur från etablerat kar, inte bökar i sandbädden(inga grävande firrar) och ympar i lite ny levande sand ett par gånger om året - så tycker jag bara det finns fördelar!

Blir det fel så kan karet krascha - men det kan det ju göra av många andra skäl också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki inga grävande fiskar.. blir inte sanden brun och ful då?

ympar igång medlevande sand. vars får jag tag på det?

startkultur från etablerat kar.. altså bara vatten från ett gammalt kar eller?

Om det blir fel.. kan jag altså förhindra detta genom att följa ovanstående punkter? eller vad kan annars gå fel?

hur många påsar korallsand kan det gå till ett 540 om jag skall ha dsb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki inga grävande fiskar.. blir inte sanden brun och ful då?

ympar igång medlevande sand. vars får jag tag på det?

startkultur från etablerat kar.. altså bara vatten från ett gammalt kar eller?

Om det blir fel.. kan jag altså förhindra detta genom att följa ovanstående punkter? eller vad kan annars gå fel?

hur många påsar korallsand kan det gå till ett 540 om jag skall ha dsb?

Någon form av sandvändare ska man i ha i Dsb........eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100kg blir lagom du behöver inte hur mycket sten som helst, det ska ju gå att stapla stenen oxå utan att det serut som ett stenrös... Det går att använda sig av död ls blandat med färsk sten men det kommer att ta längre tid innan vattnet har stabiliserat sig. Räkna med fler vattenbyten innan du kan börja befolka karet på ett säkert sätt. Ingen eller extremt lite belysning i form av actinic ljus, dundrar du på en halogen efter 3 veckor kommer karet att bli algsoppa.. Har du då redan köpt koraller eller annat som kräver mer ljus ja då är det ju bara att välja, döende koraller eller alger på allt annat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen en fråga.. om jag nu köper 100 lg LS.. hur mycket är det? nån som har runt 100 kg ls i sin runt 500 liters burk och har bild på detta så jag får nån hum om hur mycket det är..

Det här är ungefär 40 kg ls på 216 liter:

kub-001.jpg

Något som är bra är att bygga upp stenen på någon form av ställning. Det fyller ut bättre och du får bra cirkulation bakom stenen. Så här ser min "ställning" ut:

ls-stod.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

söker forfarande svar på dessa gåtor? :D

ympar igång medlevande sand. vars får jag tag på det?

startkultur från etablerat kar.. altså bara vatten från ett gammalt kar eller?

Om det blir fel.. kan jag altså förhindra detta genom att följa ovanstående punkter? eller vad kan annars gå fel?

hur många påsar korallsand kan det gå till ett 540 om jag skall ha dsb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av min egen erfrenhet så räcker 100 kg lång iaf.

sen ang sand elr korallgrus jag själv körde 5 cm tjock lager och hade goby som bökade hade aldrig några problem både fiskarna växter och koraller allt trivdes som det ska.

jag själv iaf tycker man ska ha sand elr korallgrus för levande djuret föröka sig i gruset också för när allt sover då kryper det fram och håller på i sanden även på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min absolut uppfattning: Jag skulle ALDRIG ta risken att introducera eventuell dålig sten. Ingtet kan vara värt den risken om ditt kar funkar nu. Om du absolut måste ha mer sten så köp fin färsk sten i små mängder lite då o då. De ligger så mkt pengar o tid investerade i ett välfungerande korallakvarium så man får aldrig chansa./ MvhJonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...