Gå till innehåll

Aluminiumkars hållbarhet?


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Ni som har eller har haft aluminiumkar med benställning, hade ni en skiva mellan karet och benställningen?

Tänker på hållfastheten på bottenglaset håller det utan en skiva emellan?

Karet är ett 540 som jag ska ha igång max 3 mån.

Jag har väl haft och ställt upp hundratals akvarium av ovanstående typ och aldrig använt någon skiva mellan karet och benställningen. Det 310 jag har nu (med sötvatten) har stått så här i ca 25 år på olika platser. På 80-talet fanns en handlare i Halmstadstrakten (ja - han finns kvar än) som hävdade att man skulle ha en skiva mellan och benställningen och glaset och dessutom en mjuk skiva, typ liggunderlag mellan glaset och skivan. Bullshit - dessa akvarier är byggda för att ramen skall ta upp de nedåtgående krafterna och glasskivan skall kunna bukta lite neråt - bottenrutan skall vara dimensionerad för detta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har eller har haft aluminiumkar med benställning, hade ni en skiva mellan karet och benställningen?

Tänker på hållfastheten på bottenglaset håller det utan en skiva emellan?

Karet är ett 540 som jag ska ha igång max 3 mån.

Absolut inte något emellan skivan och ställningen. Titta t.ex på Juwels bänkar, där det står tydligt i manualen att akvariet ska stå direkt på bänkskivan utan något material emellan. Juwel-akvarium har ju en plastram som går runt hela botten.

Mitt 2-kubiksprojekt är ett Deltec med en träram runt hela botten av tunn plywood av någon anledning. Där valde jag dock att ställa hela schabraket på frigolit ovanpå en tjock marinplywood skiva, då det är ett helglas.

Fördelen med Zoolines aluställningar är att dom har reglerbara fötter. På 150cm längd är det sex ben, på 200cm åtta ben och 250cm är dom nog uppe i tio ben, alla vardera med en i höjd justerbar fot för att jämna ut ev ojämnheter i golvet.

Mitt tips där är att ställa akvariet (tomt) på ställningen där det är tänkt att stå och kolla så akvariet står exakt jämnt på alla håll på bänken. Sedan är det bara att justera ben för ben tills allt ser schysst ut. Sedan tar du en pappersbit (tunt, typ kopieringspapper) och försöker få emellan akvariet och ställningen i hörnen. Kan du dra papperet igenom så skruvar du lite till. Fastnar papperet så kan du vara nöjd.

Fortsätt så tills alla ben är justerade och sen är det bara att fylla upp.

Har du av någon anledning ett ojämnt golv som dessutom kan tendera att ge efter lite (typ gamla trägolv!) så bör du fylla det till hälften och efterjustera. Fyll upp det helt och kontrollera en sista gång, så bör du vara säker.

En sista sak; Zoolines akvarium tål mycket stryk. Jag har haft olika Zooline i nästan 15 år nu och jag har nog inte varit alldeles försiktig alla gånger. Tappade en gång ner ett 720L i stengolvet och det höll faktiskt - körde det senare i närmare 3 år efter "flytt-incidenten".

Några skavanker på aluminiumramen kan det alltid bli, men är man bekymrad över det estetiska kan man alltid klä in med fina trälister och annat.

Vad som däremot kan kanske ställa till det är väl just för oss saltvattenakvarister med utfällningar i vattnet från ovansidan på burken. Ramen är ju lackad, men har man haft täckglas kan det tunna lagret skavts bort och det är exponerat aluminium efter täckglasens list i överkant. Man kan alltid motverka detta med ett tunt lager silikon för att vara säker.

Mittstaget har ingen större sexuell funktion, annat än att hålla täckglasen. Det är många som har plockat bort dom av dom som kör utan täckglas. (Alldeles för klena nitar för att ha någon förstärkande funktion)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mittstaget har ingen större sexuell funktion, annat än att hålla täckglasen. Det är många som har plockat bort dom av dom som kör utan täckglas. (Alldeles för klena nitar för att ha någon förstärkande funktion)

Där håller jag absolut inte med. Jag har med med egna ögon sett när niten till ett av mittstag på ett 720 plötsligt gick av och framrutan sprack. Har hört om andra som varit med om samma sak. Jag tror att mittstaget fyller en funktion och skulle inte plocka bort det, i alla fall inte på ett kar som är över en meter brett.

Henrik: Jag har haft många alukar och jag har aldrig haft någon skiva mellan ställningen och akvariet.

*edit*

Ehh, hm, jag tycker självklart inte heller att mittstaget har en sexuell funktion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där håller jag absolut inte med. Jag har med med egna ögon sett när niten till ett av mittstag på ett 720 plötsligt gick av och framrutan sprack. Har hört om andra som varit med om samma sak. Jag tror att mittstaget fyller en funktion och skulle inte plocka bort det, i alla fall inte på ett kar som är över en meter brett.

Jag kan tänka mig den effekten av ett fyllt kar, där det lossnar så plötsligt som du säger. Det är en helt annan sak om man fyller upp det i den takt det är tänkt att fyllas. På ett 720L är det två mittstag och det klart, hakar ett loss så blir det en aning knepig belastning på fram- & bakrutorna. (Tänk "S-form")

En annan orsak kan vara måndagsexemplar.

Tittar man på t.ex ett helglasakvarium så kan man med lite försiktighet se rutorna bågna i överkant, om än bara ett par millimeter.

Man kan sia om orsaker i all evighet och vi lär nog inte komma till någon slutsats. En sak är dock säker; är man osäker så låter man den vara kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...