Gå till innehåll

Vad ska jag satsa på?


pimo

Rekommenderade inlägg

Behöver belysning till mitt 100 liters nystartade saltkar.

Måtten är 50x50x40, nu sitter det bara ett t8 rör över, och det funkar ju inte i längden, vill gärna ha någon lättskött mjukkorall eller så längre fram.

MH verkar bli för varmt då akvariet är inbyggt i en garderob, så det får bli t5 tänkte jag.

Min budget är väldigt liten, så frågan är vad jag ska satsa på?

Hur många watt behöver jag ungefär?

Finns det några webbaffärer med billiga små ( max 60 cm långa) t5 amaturer?

Vore väldigt tacksam för hjälp då jag är ny på det här med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvicksilver lampor har jag haft för längesedan och var populärt på 80,90talet men det ger ett gult ljus och för lågt kelvintal ser inte alls snyggt ut så skippa denna tanke så om du ej vill eller kan skaffa MH lampa så kör med T5.

24watts T5 är 60cm långa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4x36 blir väl lite mindre än 150W MH, men det blir väl ingen enorm skillnad. Med en MH får man ju fina glitterlinjer och kanske lite mer ljus då kompaktrören inte ger riktigt lika mycket som vanliga T5 beroende på att de reflekterar mer ljus tillbaka i sig själva då de är vikta. Kompaktrören ger nog som sagt lite mindre värme och kan beroende på omständigheterna vara lättare att montera om man har tajt med plats ovanför. Sen går det ju att blanda lite mer för att få den mängd blått/vitt man vill ha vilken kan vara lurigare med bara en MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...