fiend Postat 21 augusti 2006 Författare Postat 21 augusti 2006 till karantän blir det perfekt,jag försöker att bara köra uv vid nyintroduktion,förut körde jag 24/7.Om man har ett karantänskar och låter fisken gå där några veckor med UVC så kanske det fungerar ?Antar att parasiterna inte kommer in i karet via något annat än LS och fiskar?Finns det någon vits med att annars köra UVC dygnet runt i vanliga karet? Nackdelar? (antar den dödar alla smådjur etc som kommer in där annars?)..Mvh Fredrik Citera
adddo Postat 21 augusti 2006 Postat 21 augusti 2006 UV hjälper väl till att reducera alger också. Citera
Hultis Postat 21 augusti 2006 Postat 21 augusti 2006 och vad jag har sett hemma så blir vattnet mycket klarare med uvc Citera
fiend Postat 21 augusti 2006 Författare Postat 21 augusti 2006 Då är det ju helt klart mer värt att ha det uppe i det centrala akvariet. Men ska jag satsa på 2 st 25W och köra 50W i mitt 1200L ?Eller en 25W och en 39W ?Hur mycket är en 25W dimensionerad för?Mvh Fredrik Citera
Doris Postat 21 augusti 2006 Postat 21 augusti 2006 ja kör ett kar som är 260X80X65 körde med mitt debary på 63w dom första mån nu har ja inte ens i de i karet o de funkar. Mina erfarenheter av ett sådant kar att de är fruktansvart dyrt o driva + o köpa saker till de så mitt tips till dig som ja hade gjort , Om ja hade startat med salt idag ,skriv ner en lista vad du tänkt köpa typ skummare pumpar mm det drar iväg i $$$ Ett exp 250kg sten ca 100kr\kg = 25.000kr begangnad sten 40kr\kg =10.000kr Sen behöver du en riktigt bra skummare med som klarar belastning med så många fiskar Ja vill inte avråda dig,, vill bara ge dig lite tips på vägen Titta min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9722Mvh Magnus Citera
fiend Postat 22 augusti 2006 Författare Postat 22 augusti 2006 Tack Doris. Ska läsa lite sen!I dagsläget har jag redan köpt in den mesta stenen. Skummaren som jaghar köpt är något underdimensionerad, men tänker uppgradera den vid behov. Det är en AquaCare 1000V.Kostar en hel del att dra igång detta, men tanken är att det ska dras igång i etapper så jag kommer inte ha ett fullskaligt akvarie från början.Mvh Fredrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.