Gå till innehåll

Karantäns akvarie


adddo

Rekommenderade inlägg

Funderar på att sätta upp ett karantänskar till mitt nya system.

Som jag förstått det så är det enda som behövs en pump, doppvärmare, lyse o vatten från huvudkaret som bytes varannan dag ungefär, avsågade PVC rör elr liknande för firrarna att gömma sig i också.

Jag har ett par gamla innefilter men det är metallaxel på dem (till ett gammalt sötvattenskar), funkar det i ett karantänskar (bara fiskar)?

Är det något mer jag bör tänka på?

Jag antar att karet ska tömmas när det inte är någon fisk i det? Eller kan man låta det stå o pumpa på till nästa inköp? Förutsatt att man inte medicinerat alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör karantänkaret som refugium till samma sump som huvudkaret.

Med fisk i karantänen sätter jag i ett UV. Och skulle det synas någon prick stänger jag av vattnet från sumpreturen.

Onekligen enklaste sättet men är det verkligen "rätt" att använda samma vatten som till huvudkaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stänger jag av vattnet är det ju stängt för smitta den vägen.

När jag sedan skall koppa in fisken är det bara att sätta på vattnet igen tills man är säker på att vattenvärdena ställt in sig.

De nackdelar som jag ser är att karantänkaret kan bli varmt med UV + pump men det kan man motverka med mindre ljus om det är fisk man har i karantän och att det inte är någon skummare där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...