Gå till innehåll

Hur mäta fosfat?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Ja, det är ju inte så svårt att droppa i droppar och blanda pulver, men hur ¤#"/%" skall man se värdet??? (Salifert).

Jag är ju en sådan som tycker blå är blå och inga nyanser finnes och i detta test (som jag antar helst skall vara ofärgat) så är ljusblått aldeles för nära ofärgat för att jag skall veta resultatet.

Finns det bättre tester, eller måste man fota resultatet och kolla RGB i datorn .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kollar väl från sidan på fosfattestet, eller blir det x10 om man tittar från sidan?

jag har nedsatt färgseende, men inte så mycket och jag ser klart och tydligt testernas färger.

vill inte säga något elakt eller angripande mot dig nizztos, men har du kollat färgseendet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kollar väl från sidan på fosfattestet, eller blir det x10 om man tittar från sidan?

jag har nedsatt färgseende, men inte så mycket och jag ser klart och tydligt testernas färger.

vill inte säga något elakt eller angripande mot dig nizztos, men har du kollat färgseendet?

Inte de senaste 20 åren, men innan dess var det ok :)

Inbillar mig dock att det inte är det som är problemet. Jag kan mycket väl se att det är olika nyanser av blått på papperet. Däremot har jag mycket svårt att jämföra färgen på vattnet med en färg på papperet. Vilket iofs kan vara en färgdefekt det med ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska hårddra det lite så är det så enkelt att så länge det inte är kritvitt så har du för mycket fosfat i burken, så sträva efter att sänka så länge du ser minsta nyans skillnad från vitt.

Är inte helt enig om detta, men den debatten finns ju i andra trådar.

Inte de senaste 20 åren, men innan dess var det ok :)

Inbillar mig dock att det inte är det som är problemet. Jag kan mycket väl se att det är olika nyanser av blått på papperet. Däremot har jag mycket svårt att jämföra färgen på vattnet med en färg på papperet. Vilket iofs kan vara en färgdefekt det med ...

Jag hade samma problem som du och bytte till Rowaphos eget test, vilket jag tror är samma som Deltec. Enklare att läsa av, tycker jag i alla fall, man har två rör och kör med en sorts referenssystem med de två rören istället för papper mot vätska som alltid är svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kollar väl från sidan på fosfattestet, eller blir det x10 om man tittar från sidan?

jag har nedsatt färgseende, men inte så mycket och jag ser klart och tydligt testernas färger.

vill inte säga något elakt eller angripande mot dig nizztos, men har du kollat färgseendet?

Jag har oxå nedsatt färgseende, huj va politiskt korrekt det låter :)... Jag kör med frugan när det är nyanser jag inte kan se men oftast är de inte det. Det enda tester jag har regelbunda problem med är pH. De flesta andra ska vara 0 eller så är det titreringstester och då brukar omslaget vara stort.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...