Gå till innehåll

avklorering


acuario

Rekommenderade inlägg

Finns det någon produkt man kan köpa i sverige som avklorerar. om man t.ex tvättar grus i klorin så är det svårt att få bort kloret genom sköljning av vatten, jag undrar då om det finns något medel som man kan använda som tar bort kloret. Läste detta på seachem hemsida

then soak for 8 hours with a solution containing 2 tablespoons of ChlorGuard™, Prime™, or equivalent dechlorinator per cup of water. Rinse well.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ vattenrekonditioneringsmedel avklorerar väl? ....typ Tetra Aqua Safe.

Klor är ju i regel väldigt lättflyktigt och försvinner efter något dygn genom att "lufta" vattnet med ex kraftig cirkulation.

Jag brukar klorera vattnet med poolklor och desan luftar jag det ett par dygn för att sedan starta algkulturer på.

Det här hittade jag på nätet:

"Nä, jag tror inte att askorbinsyra neutraliserar klor eller kloramin. Det har man nog fått om bakfoten, kanske för att det reagerar med järn, och har ett samband med det sätt som järn påverkas utav klorborttagningsmedel.

Det här kan man använda istället:

Natriumthiosulfat (Na2S2O3)

Detta säljs även under beteckningarna fixérsalt eller fixérnatron, eftersom det exempelvis används vid framkallning av svartvit film. Används till att fälla ut klor och klorföreningar ur vattenledningsvattnet.

Billigaste produkten i färdig blandning: Halo-Ex av Waterlife. Räcker i EVIGHETER! Ingen jämförelse med andra produkter i handeln!

Det är Kloramin eller Kloramin-T som ofta används i klorbaserade blekmedel och mögeltvättar, och som även används i akvaristiska sammanhang, tex som algborttagande medel på utrustning och inredningsdetaljer. Det verksamma ämnet är Natriumhypklorit i olika blandningar och koncentrationer. Det används rätt sällan av vattenverken, men stickprovskontroller visar, att det sker oftare än de meddelar detta till konsumenterna!"

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ vattenrekonditioneringsmedel avklorerar väl? ....typ Tetra Aqua Safe.

Klor är ju i regel väldigt lättflyktigt och försvinner efter något dygn genom att "lufta" vattnet med ex kraftig cirkulation.

Jag brukar klorera vattnet med poolklor och desan luftar jag det ett par dygn för att sedan starta algkulturer på.

Det här hittade jag på nätet:

"Nä, jag tror inte att askorbinsyra neutraliserar klor eller kloramin. Det har man nog fått om bakfoten, kanske för att det reagerar med järn, och har ett samband med det sätt som järn påverkas utav klorborttagningsmedel.

Det här kan man använda istället:

Natriumthiosulfat (Na2S2O3)

Detta säljs även under beteckningarna fixérsalt eller fixérnatron, eftersom det exempelvis används vid framkallning av svartvit film. Används till att fälla ut klor och klorföreningar ur vattenledningsvattnet.

Billigaste produkten i färdig blandning: Halo-Ex av Waterlife. Räcker i EVIGHETER! Ingen jämförelse med andra produkter i handeln!

Det är Kloramin eller Kloramin-T som ofta används i klorbaserade blekmedel och mögeltvättar, och som även används i akvaristiska sammanhang, tex som algborttagande medel på utrustning och inredningsdetaljer. Det verksamma ämnet är Natriumhypklorit i olika blandningar och koncentrationer. Det används rätt sällan av vattenverken, men stickprovskontroller visar, att det sker oftare än de meddelar detta till konsumenterna!"

/ Hälsningar Pär

Om du följer följande tråd från Zoopet (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44744&highlight=askorbinsyra) så är det klart att askorbinsyra (C-vitamin) fungerar både på klor och kloramin. Den skrevs 2003 och jag trodde inte på det heller i början men så är det - C-vitamin tar bort aktivt klor.

Men Svärd du verkar ju inte vara rädd att prova - ta en 6 % peroxidlösning och tvätta dit grus i - jag kan nästa garantera att det fungerar lika bra som klorin

MVH Lasse

Edit den 27/8. Hade skrivit citronsyra - hjärnsläpp - menade C-vitamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du följer följande tråd från Zoopet (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44744&highlight=askorbinsyra) så är det klart att askorbinsyra (citronsyra) fungerar både på klor och kloramin. Den skrevs 2003 och jag trodde inte på det heller i början men så är det - citronsyra tar bort aktivt klor.

Men Svärd du verkar ju inte vara rädd att prova - ta en 6 % peroxidlösning och tvätta dit grus i - jag kan nästa garantera att det fungerar lika bra som klorin

MVH Lasse

vi hade ju detta med peroxid uppe i en annan tråd och jag fick reda på för ett tag sen att man kunde "döda" peroxiden med So2, det skulle bli som vatten och helt ofarligt att handskas med.

kollade upp med blekeri operatörerna och det var 59% konc på peroxiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Citronsyra är inte askorbinsyra.

De har inte samma kemiska uppbyggnad och även olika E- nummer som livsmedelstillsats. Citronsyra är ingen antioxidant.

Även solen har fläckar. Glöm det med citronsyra - det var C-vitamin jag menade - det är samma som askorbinsyra. Hjärnsläpp (åldern).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Citronsyra är inte askorbinsyra.

De har inte samma kemiska uppbyggnad och även olika E- nummer som livsmedelstillsats. Citronsyra är ingen antioxidant.

Där har du fel citronsyra och askorbinsyra är båda antioxidanter. Detta genom att båda kan avge H+ joner. Även i kroppen sker det varenda dag.

Både citrosyra och askorbinsyra används dessutom som antioxidanter i livsmedel allt beroende på vad man vill konservera. Att de har olika E-nummer är naturligtvis sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja. Kan man använda citronsyra som avklorerare eller ska det vara askobinsyra?

Jag fick hjärnsläpp och skrev citronsyra - menade C-vitamin som är det samma som askorbinsyra. Vet inte om citronsyra fungerar men jag vet att askorbinsyra/c-vitamin funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...