Gå till innehåll

Hur räkna antalet liter?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Det finns lite olika sätt att räkna antalet liter på saltvattensakvarier.

250x80x70 cm är huvudkaret (1400L)

150x50x50 cm är sumpen (375L)

Ska man räkna bort den delen som är ovanför ytan som är 5 cm på huvudkaret, samt att det mest troligt bara kommer vara ca 150L i sumpen? (+osmosfacket på 100L)

Eller ska man räkna bort sumpen också? Räknar man innermåtten och tar bort glastjockleken så blir det än mindre?

Hur räknar ni era och hur ska jag räkna mitt?

Som det känns nu så blir det ett 1300L saltvattensakvarie (250x80x65 vatten i huvudkaret)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få exakt antal liter så måste du ju räkna innermåtten, och sen även räkna bort volym för levande sten och sånt, och även räkna på sumpens innermått och hur högt vattennivån skall gå där. då får du fram exakt hur många liter ditt system är.

Men oftast mäter man väl bara yttermåten på hela karet när man säger att man har ett "xxx liter akvarium"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest om man säger "jag har ett saltvattensakvarie på XXXX L hemma" :)

Jag kan ju annars säga, jag har 1478.3L vatten i mitt system. Exkluderat det vatten som hunnit dunsta från i morse tills nu kl 17.22:05 då min nivåvakt slår till och pumpar upp vattnet till 1484.6L :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja är det att du har ett x liter stort akvarium är de tju yttermåtten utan sumpen.

lägger du till sumpen så har du ett x antal liter system.

Tänkte först att du villa räkna ut ungefärligt antal liter för att räkna ut hur mycket salt det skall gå åt eller nått.. då är det ju viktigt att man mäter korrekt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har (och många andra) alltid refererat till yttermåtten på ett kar, så i mitt fall är Juwelen på ~477L... Dock säger Juwel själva "approx 400 Litres".

När du köper akvarium, typ Zooline, så anger dom t.ex 375L för deras 150x50x50cm akvarium, så man kan väl säga att man köper lite grisen i säcken såna gånger. Dock vet ju folk vilken storlek man pratar om, så det spelar ju egentligen ingen roll...

Det blir lätt jobbigt om man ska börja mäta hur mycket sten, sand och djur tar upp av vattenvolymen. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Tänkte mest om man säger "jag har ett saltvattensakvarie på XXXX L hemma" :)

Jag kan ju annars säga, jag har 1478.3L vatten i mitt system. Exkluderat det vatten som hunnit dunsta från i morse tills nu kl 17.22:05 då min nivåvakt slår till och pumpar upp vattnet till 1484.6L :D

Mvh Fredrik

Känns det bra så tycker jag att du ska säga så. Om du är singel och ska använda det på krogen så tror jag dock att du blir betraktad som nörd. Bättre är nog då något i stil med. "Ska du följa med hem och titta på mitt korallrev i månsken? Kanske en drink, Sex on the Beach?" ............Eller föresten skippa det sista.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ooops skrev väl samtidigt.

Fiend: jag tycker (får säkert mothugg:-) att man bör räkna innervolym och vattennivån men för enkelhetens skull skippar jag sten, sand, fiskarnas vikt och volym mm :-). Det för att kunna relatera sedan till exempelvis skummarens kapacitet eller annat man doserar i akvariet mm.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns det bra så tycker jag att du ska säga så. Om du är singel och ska använda det på krogen så tror jag dock att du blir betraktad som nörd. Bättre är nog då något i stil med. "Ska du följa med hem och titta på mitt korallrev i månsken? Kanske en drink, Sex on the Beach?" ............Eller föresten skippa det sista.

Man blir nog blåst på konfekten om man skulle nämna akvarium på krogen. Då får man nog förlita sig på TV1000 när man kommer hem;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...