Gå till innehåll

BORSTMASKTERROR


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hej, för ett årsedan var snackett att borstmaskar var till godo, men jag har svårt att tro på det och söker nu folk dom sett att de verkligen vart elaka

igår natt såg jag en göra ett mycket tappert försök att attackera en mussla på 1,5X1cm och den bet ganska bra innan den gav sig.

det jag är messt fundersam på är om de klarar av puttsaräkor, det är ju gansk dyrt kg/pris på dem och de har försvunnit på något mysko sätt för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, jag tänkte mest på dem i allmänhet, jag har en hel drös av dem i olika storlekar och sorter men det finns inte en chans att jag ska lyckas fånga dem. men kan de omtillfälle ges, klarar de av att ta en stor putsaräka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag citerar mig själv från en liknande tråd här på forumet.

"Jag fick invasion av borstmaskar i ett tidigare akvarium jag hadde och förlorade en hel del fisk under den tiden. Trots perfekta vattenvärden och till synes helt friska fiskar. Jag är helt övertygad om att det till stor del var borstmaskarnas fel. Dessutom så så såg jag mask som krälade in i en tridacna som sen var död inom några veckor.

Från början såg jag knappt några borstmaskar på nätterna på den nya stenen men efter ca ett halvår så började man se ett 20 tal varje natt. Efter ett år så var det ca 50 st varje natt och efter ett och ett halvt år så kunde jag räkna till ca 300 borstmaskar som krälade över stenarna på natten. Det var varierande storlekar från ca 1 cm till några stora monster som man kunde skymta under stenarna.

Under den här tiden så la jag ut fällor och plockade så mycket mask jag kunde med hjälp av pincett. Dom är svårfångade eftersom dom sällan är helt ute från stenen och då lätt fastnar med halva kroppen kvar. Dom är dessutom blixtsnabba. Jag hann inte med att rensa bort mask i samma takt som dom förökade sig.

Till slut tröttnade jag och torrlade ca 50 kg sten för att börja om på nytt med ny sten och den gamla som bas. När jag plockade ur stenen så hittade jag 7 st borstmaskar som var ca 20 cm långa och tjocka som ett lillfinger ungefär. Kan tänka mig att dom mycket väl kunde vara dräparna till mina fiskar. Efter det lärde jag mig att alltid karantänhålla den levande stenen innan jag satte ut den i akvariet."

/ Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några brasätt att minska chanserna att få borstmaskar när man startar från scratch.

Är det enda som gäller att hålla stenarna i karantän och under observation före de slängs in i smeten? Jag undrar även om det går att försäkra sig till 100% att man inte kommer fådessa maskar.

inte så kul när det börjar springa runt stereoidmaskar på kvällarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte många "elaka" djur. De äter helt enkelt det de klarar av... och det de är anpassade för.

Små borstmaskar är alltså med stor sannolikhet ofarliga för de flesta fiskar...

Stora borstmaskar däremot kan säkert vara en fara för fiskar....

Men tänk på att det finns många stora maskar som är helt ofarliga. En rörmask kan till exempel vara ganska stor, men den skulle aldrig utgöra någon fara för en fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har massor med borstmaskar i olika storlekar och aldrig haft några problem. Sett dom äta på en snigel en gång men den snigeln var död och masken gjorde bara sitt rengörar jobb. Tror att de maskar som äter på djur äter på redan skadade djur, det fins undantag med vissa arter av borstmaskarna men väldigt få. Ni som har sett maskarna göra skada kan ni inte lägga upp en bild på masken eller beskriva dem noga! skulle vara intresant. Mina är röda och svarta. Har även helt vita men väldigt små (larver?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min hand är inte skön nu, jag gjorde precis ett tioprocentigt vattenbyte och märkte efter det när jag torkade handen att den var full med små borst mellan fingrarna, AJ AJ AJ

hur kom de dit jag såg ingen borstmask?

jag har en riktigt enorm mask, samma som otto ispen visar i sitt bildarkiv, den andra som jag pratade om att den gav sig på musslor har jag inte hittat på nätet men den var inte alls lik sumo masken ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresant! Ser inte ut som mina, dumt att jag tappat länken till bilder på elaka borstmaskar =/ borsten i fingrarna kan komma från små svampar också (q-tip sponges) jag får alltid sånna i fingrarna då jag pillrar i karet, lite halv drygt =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojdå *hehe* Så där ser mina ut!!! Men jag tror fortfarande att räkan var döende och därför som maskarna kom. Mina som ser exakt ut sådär har inte gjort nått elakt alls och MÅNGA har jag. Räkan var nyköpt och kan ha fått stryk vid aklimatiseringen. Sen ser man att amphipodsen kommer och de anfaller INTE en frisk räka. Men det är inte utan att man blir lite rädd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina borstmaskar jag hade problem med är av samma sort som dom i PeterG´s länk där dom tuggar på en peppermint räka.

Jag tror att maskarna huvudsakligen livnär sig på foderrester och liknande. Men när man får en maskinvasion i dom proportioner jag fick och har ett antal så stora maskar som jag hadde så borde det innebära brist på död föda. Då kan jag tänka mig att dom stora rackarna även tar levande föda om dom får chansen. En 20 cm lång och fingertjock mask som är blixtsnabb med en massa vassa borst borde lätt kunna ta mindre fiskar tycker man.

Hur som helst så är jag glad över att jag inte ser några maskar i mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu kommit på hur jag fick borsten i handen när jag gjorde rent karet, utan ha att vidrört någon mask.

jag kom på det när jag skulle ducha igår och det var lite grus kvarpå duchgolvet och det började sticka väldans i foten.

det hela hände när jag skulle slamsuga botten, dåfår jag alltid med lite sand som jag sedan rengör och sparar i en hink, så nu vet jag att det är dumt att röra om med handen där i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget djur eller fisk man kan släppa i karet som äter upp borstmaskar?

Jag har inte kommit igång med mitt kar ännu,men det här verkar ju kunna bli ett problem?

Jag hade tänkt att inhandla ett parti LS från Bali,då kan det ju lätt komma med sådana otäckingar ni beskriver här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, men har man ett kar på 200L och sköter det ömt så kan man nog hålla dem borta med hjälp av olika metoder.

i mitt fall där karet är på 750L och 70cm djupt med massor av sten är det lite svårt att ha koll på allt, men räkorna som försvinner är mer lätträknade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fösta saltvattensakvarium hade jag en tryckare O. Niger som jag såg tog några maskar. Den kalasade även på mina eremitkräftor. Som tur var hade jag inga koraller då. Man lär sig av misstagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Fattade jag det rätt att putsarräkan åt upp glasrosen? Att lägga i ett antal putsarräkor skulle alltså kunna lösa problemet?

Jag har nämligen glasrorsor i ett av mina kar och fyra putsarräkor i ett annat. Har också en gul pincettfisk i ett annat kar. Tar dessa glasrosor???

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...