Gå till innehåll

Rowafos


Robban

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa, jag är nu nästan klar för uppstart.

Kommer starta med delvis ny och beg Ls. Därför kommer jag

använda Rowafos vid uppstart i filter påse.

Hur många gram är godtycklig dos i filterpåsen?

Hur ofta bör jag byta och när är den mättad?

Akvarievolym ca 300l, misstänker ganska hög dos Fosfater pga den begade stenen.

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får mäta vattnet för att se när mediet är mättat. Jag har ca 2-3 dl i min påse, men det är ju upp till dig så klart.

Det är inte den begagnade stenen du ska oroa dig över, den har ju gått i ett system och fått skiten utventilerad, att jämföra mot den nya stenen som kanske inte varit hos handlaren så länge, och innehåller en massa dött material. Men visst, har den begagnade stenen legat utan cirkulation och värme en längre tid, så innehåller nog den också en del skräp. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet är utan innevånare (koraler fisk och lägre djur) så kan du börja med den rekommenderade dosen på förpackningen - hur länge den räcker beror på hur mycket fosfat du har!

Det är väl dock ganska vanligt att sten som säljs som begagnad ofta ingått i "misslyckade" akvarier - dvs kar med algproblem, eller som blivit medicinerade mot parasiter med kopparbaserade mediciner (och som då är stendöd :-) eller kraschat av andra anledningar .

köp testkit för fosfat (och koppar),salifert/tropic marine för att vara på den säkra sidan - fosfat testen ska helst inte ge något utslag alls, menfosfaten är ofta bunden i stenens ytskikt och är inte så lätt att mäta ordentligt - brukar ta ett bra tag att få bort också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...