Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium 200l


Malta

Rekommenderade inlägg

Hej alla trevliga människor!

Jag hade tänkt att starta ett saltvattensakvarium som projektarbete, men änsålänge är jag inte så himla påläst men jag har beställt boken Saltvattensakvariumet - Daniel Knop. Jag har även hängt här i 2-3 veckor och läst hur andra har gjort med olika problem.

Jag hade tänkt mig två olika steg i mitt projekt;

Steg 1

Akvarium med ytavrinning och borrat men som inte används utan stängs av tills vidare, med en tanke ur den ekonomiska synpunkten.

Volym 200l - Ställning

Skummare - Terra Nova Beast 400

Pump - Marea 3200 eller snäppet bättre

Termostat 200W

Salt - Saltmätare

Levenade sten - och någon annan sten tex faxekalk och eller korallsten.

Korallsand

T5-armatur med 2x39W

Ingen fisk till att börja med

Bakgrund

pH-mätare

Steg 2

Sump på eventuellt 55 liter med refugium och resterande utrustning som krävs.

Osmos?

Frågor på detta;

Kan jag ha en ytavrinning som är avstängd tills vidare på något sätt så slipper jag tömma hela akvariumet när det är dax? Tex genom att sänka vattennivån?

Har ni några bättre eller andra förslag på utrustning etc?

Räcker 2x39W till att börja med, för jag tänkte i början av mitt projekt undersöka de olika mikroorganismer som finns dels i saltvatten jämföt med sötvatten och artbestämma dessa plus allt annat liv på det så kallade revet.

Klarar sig ett saltvattensakvarium utan Osmos?

Är det enkelt att bygga ett eget akvarium, blir det billigare?

(Silikon) behöver jag en verkstad med många olika verktyg?

Behöver jag minst ha 10% av akvariumets volym i LS, eller kan jag späda ut det med tex korallsten och faxekalk?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du kan ha ytavrinning på karet det är bara att sätta en ändplugg eller (stängd) kran på slangen från ytavrinningen.

Ja, du behöver mer ljus genom att du kommer att få en del små koraller av mig.

Skummaren kan du skippa tills du skall skaffa fisk.

Osmosvatten kan du hämta hos mig. Det behöver du redan i starten (Växjövatten).

Ytavrinningsfacket kan du lätt sätta dit själv i köket.

Köper du ett nytt kar kan jag borra det åt dig.

Skall du ha fisk behöver du nog minst så mycket sten.

Med småkrypen får du mycket mindre ämnesomsättning i vattnet så då behöver du mindre sten. Men småkrypen kommer med stenen.

Mareapumparna är mycket klenare än vad man vill tro.

Tosso här på forumet tror jag har två Marea 2400 till salu som inte alls räckte till hans tvåhundrafemtioliters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag var tveksam på pumpen, man säger ju att pumpen ska kunna pumpa minst 10ggr volymen av akvariumet.

Om jag ska bygga själv kan jag köpa glaset hos Arnolds, och jag hittade Stigs tråd om tjocklek på glaset etc.

Jag tänkte borra i botten, men jag har inte bestämt dimensionen på hålet ännu. Bör den ligga mellan 40-50mm?

Det vore kanske enklast att limma dit en glasskivka på snedden av ett hörn, jag har inte läst så mycket om hur man gör ytavrinning eller hur stort facket bör vara men det ska jag göra direkt nu efter detta inlägget.

Kommer inte vattnet att bli stagnant om jag sätter i en plugg, eller hur hade du tänkt dig Stig?

Tack Stig !

Jag funderar nu även på att öka volymen från 200 till 360 liter (LxDxH = 120x50x60 cm)

Sedan kommer jag att ladda upp en del bilder och eventuellt skisser på hur det kommer att se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju annars sätta en flowbox, då slipper du borra i karet. Syns mindre än en avrinningskammare åxå, porlar inte heller.

Låter intressant, har aldrig hört talas om det innan. Är det en ytavrinningsbox som hänger utanför karet? Har du någon sida jag kan spana in dessa?

Tack för tipset :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara 25 mm borr men det släpper igenom mer än 2000 liter med min patenterade genomföring (25mm slang). Köper du glas och limmar själv kostar det nästan samma som ett färdigt kar men glasmästaren kan borra större hål än vad jag kan. Och du kan ju bestämma måtten själv. Jag har sneda glasskivor till ytavrinningen i mina kar.

Har du kollat annonserna här på guiden på begagnade kar?

Vad spelar det för roll om du har ett par liter sunkigt vatten i ytavrinningsfacket? Det är ju inte där du har djuren. När du väl skall starta sumpen tappar du ju bara ur det vattnet i en hink.

Jag vet inte hur mycket glaset kostar på Arnolds men på Växjö glasmästeri har jag betalat:

6mm 400:-/kvm

8mm 750:-/kvm

10mm 1050:-/kvm

Om du nöjer dig med 50 höjd så blir ju glaset billigare och du får ned mer ljus till botten.Jag har fyra rör i bredd på 50 x 35 cm kar. Med femtio högt bör det vara sex rör minst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Nu blev jag tveksam till storleken på akvariumet, jag käste lite i Nanokar sedan har jag även surfat på nanoreef, där såg jag en som hade startat ett akvarium på 2.4 liter.

Det kanske räcker med 150 liter till och med och då behöver jag ju inte lika kraftig utrustning etc.

Limmar Växjö glasmästeri ihop akvaiumet? För de är ju proffs på sådana saker.

Sedan måste jag ju ha någon bänk eller ställning till akvariumet.

Kan jag inte börja med 4 lysrör om jag sänker höjden på akvariumet?

Jag kan ju inte köpa ett begagnat kar så länge det inte skickas till mig, har kollat där men inte så noga.

Jag måste fixa akvarium och ställning snarast, det känns som tiden bara rinner iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med mindre kar medföljer det en del saker du bör känna till. I ett stort kar tar det längre tid innan temperaturskiftningar äger rum. Dvs, vattnet kan buffra temperaturen bättre. (Bra att ha i åtanke då en doppvärmare kanske slutar fungera som den ska och inte stänger av sig själv.)

Skillnaden mellan ett kar på 150 och 200 liter i tankar om teknik är minimala, men du får bättre stabilitet i ett 200-liters.

Tänk på att många av de invånare man kanske vill ha kräver en viss akvarievolym för att må bra, och då kanske det är bättre med 200 liter där med.

Kolla begagnat-delen ytterligare, finns kanske någon som är villig att köra det till dig mot ersättning. Kolla även på Blocket, där finns alltid kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min farsa vägrar att jag köper ett akvarium som ligger längre utanför Växjö. Fan han oroar sig över att frakten blir svindyr.

Med 8mm glas blir det ungefär 2.3m2 (1.2x0.5x0.5 m) och 1725 kr? Sedan måste jag ha lim och täckglas (240 kr 6mm) med ytavrining.

Skulle akvariumet kunna ha 6 mm glas (920 kr)? Botten bör kanske vara 8mm?

PWSS säljer ett kar på 200 liter för 1000 kr, sedan har jag hittat 2 annonser i kronoberg på 200 liters akvarium för 500 kr med ställning och allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan! jag har ett 35 litersakvarium och är nybörjare och har lite frågor. jag köpte en levande sten på 3 kilo.här är mina frågor: hur märker man att stenen är död? och jag behöver lite tips på några anemoner som inte behöver så mycket ljus. finns det sådanna? ochtill bra pris. och när kan jag stoppa i dom?

svara genom att maila mig.

M.V.H Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag ska ner på onsdag och höra med Stefan och akvariekällarn om de har något begagnat kar och vad dom tar för att bygga ett. Ska även se om de har något annat användbart. Jag vill komma igång denna veckan helst :(

Jag frågade Stefans dotter idag som går i min klass om hennes farsa hade något ledigt kar jag kunde köpa billigt men hon var inte säker.

Ser att det finns en kille från Växjö som säljer en Tunze 3115 skummare < 1 år för 800 kr (kostar 2500kr nypris). Kanske borde jag slå till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska känna efter själv hur stort kar du vill ha. Levande sten är inte billigt, och ett stort kar med lite sten ser ju rent förj*vligt ut, om man nu inte ska fylla ut med massa koraller !! Bättre köpa så mycket sten man har råd med och anpassa karet efter det, tycker jag iaf. Hade strax över 40kg ls. i mitt 125 liters, då börjar det likna nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska känna efter själv hur stort kar du vill ha. Levande sten är inte billigt, och ett stort kar med lite sten ser ju rent förj*vligt ut, om man nu inte ska fylla ut med massa koraller !! Bättre köpa så mycket sten man har råd med och anpassa karet efter det, tycker jag iaf. Hade strax över 40kg ls. i mitt 125 liters, då börjar det likna nått.

Tänkte fylla på med tiden :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej

Hittade silikon för akvarium på clas ohlson för 49kr tuben

Fick gratis plexiglas hos växjö glasmästeri till ytavrinningskammen.

Akvariet ska bli 100x40x50 = 200l (LxB,H). 8mm glas.

Ska jag tex räkna med längen på frontrutan blir 1m + 2x8mm +2x2mm (tänstickornas bredd) och öka höjden med 8mm för att det ska bli bra, sidorna och front samt bak bör öka höjden med 8mm?

Sidorna, fronten och baken ska limmas runt botten om inte på botten? läste en del om det, ska fråga pimo så snabbt han kommer online hur han gjorde.

Fattar inte hur lång ytavrinnginen behöver vara om det ska släppa kanske 2000l/h, finns ett samband eller formel för detta? kollade även på clas ohlson på ploppar och rör. Har ingen aning vilken plopp man ska ha i hålet till ytavrinning, läste en tråd i forumet en gång om hur den skulle se ut men jag hittar inte den!! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Waterboys.se finns det genomföringar för gödselkar. Det är precis samma som används för akvarier. Fast billigare och i Alvesta.

30 cm längd på överrinningskammen är lagom för 200 liter per timme.

Om man har ett mycket stabilt underlag är det bättre att sätta rutorna runt bottenglaset. "Hänger" akvariet på gavlarna är det bättre att ha bottenglaset under de andra rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Waterboys.se finns det genomföringar för gödselkar. Det är precis samma som används för akvarier. Fast billigare och i Alvesta.

30 cm längd på överrinningskammen är lagom för 200 liter per timme.

Om man har ett mycket stabilt underlag är det bättre att sätta rutorna runt bottenglaset. "Hänger" akvariet på gavlarna är det bättre att ha bottenglaset under de andra rutorna.

Tack för svaret Stig!

Jag kanske inte behöver bygga ett kar själv. Har hittat en som säljer ett 222liter aluram kar med ställning för 1200kr. Fast jag vet inte om det går så bra med alu. Men jag har sett andra i forumet som har det. Var på clas ohlson och det hade ju en del rörsaker men jag vet ju inte vad det är jag letar efter, vad kallas ploppen? (kallas den genomföringsplopp, "koppling rak till gäng" i clas ohlson katalogen http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/306607_B_2005-07-04_092913.jpg )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får jag fan i mig betämma mig. Nu har jag besämt mig för att bygga ett 150 liters helgals eller se knepig/livsfarlig ritning. För jag har nämnligen en passande ställning, bifogar bilder på ställningen imorgon. Några synpunter på volymen?

Om jag kör med 8 mm glas (eventuellt 10 mm i botten) då karet kommer att stå på en träskiva som sticker ut 15 cm på varje sida. är det livsfarligt eller går det bra? (se ritning)

Och Stig om du läser detta, jag skulle gärna vilja komma på "studiebesök" hos dig i helgen, söndag passar mig bra :)

post-2698-14468913033502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får jag fan i mig betämma mig. Nu har jag besämt mig för att bygga ett 150 liters helgals eller se knepig/livsfarlig ritning. För jag har nämnligen en passande ställning, bifogar bilder på ställningen imorgon. Några synpunter på volymen?

Om jag kör med 8 mm glas (eventuellt 10 mm i botten) då karet kommer att stå på en träskiva som sticker ut 15 cm på varje sida. är det livsfarligt eller går det bra? (se ritning)

Och Stig om du läser detta, jag skulle gärna vilja komma på "studiebesök" hos dig i helgen, söndag passar mig bra :)

Jag kanske kan fixa 4 cm träskiva istället för 2 cm. då borde det vara stabilt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

shit, det var längesen jag skrev nåt eller läste nåt på saltvattensguiden. Jag har knappt någon tid över. Jag pluggar biologi på göteborgs univeristet, min bakgrund är inte så massiv. Jag har haft 4 st sötvattensavkarium, det sörtsta är på 375 liter med malawi-ciklider.

Här är den riktiga tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13208&highlight=112+sk%F6nhet

Jag har inte varit hemma på länge, när jag var hemma sist var det inte så kul med alla dessa jävla röda trådalger.

Det kanske är dax att börja på med detta igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...