Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Har funderat lite på om det skulle gå och blanda kol och rowaphos i ett Fr509 filter? Borde väl gå och slå två flugor i samma smäll?

Själv hade jag inte blandat dessa 2 produkter. Jag kör rowaphos i ca 3 månader innan jag byter mediat i reaktorn, men det aktiva kolet använder jag bara i några dagar. Man har läst att vissa kör aktivt kol alltid, men själv kör jag bara det 2-3 dagar i månaden för att håla vattnet klart.

Postat
Själv hade jag inte blandat dessa 2 produkter. Jag kör rowaphos i ca 3 månader innan jag byter mediat i reaktorn, men det aktiva kolet använder jag bara i några dagar. Man har läst att vissa kör aktivt kol alltid, men själv kör jag bara det 2-3 dagar i månaden för att håla vattnet klart.

Av nifikenhet, kör du det i en reaktor då eller lägger du kolet i sumpen bara eller?

Postat

Jag kan inte komma på någon anledning varför det inte skulle funka, förutsatt att man använder long-life kol avsett för saltvatten - kolet lär ju skikta sig ovanför rowan i reaktorn så det behövs väl nån typ av filtersvamp för att hindra att det följer med ut i akvariet.

Postat

i FR 509 finns det en filtersvamp överst, den borde fungera som stopp. Tror nog oxå att kolen kommer att lägga sig i reaktorns övre del, det kanske rent av göra att det efter någon vecka går att ta ut kolen utan att samtidigt byta rowan.

Postat

Jag har använt denna kombination under en längre tid och inte märkt någon negativ reaktion. Om någon har en motivering varför det inte skulle vara bra att blanda dessa så berätta gärna.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...