Gå till innehåll

blanda kol och rowaphos?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite på om det skulle gå och blanda kol och rowaphos i ett Fr509 filter? Borde väl gå och slå två flugor i samma smäll?

Själv hade jag inte blandat dessa 2 produkter. Jag kör rowaphos i ca 3 månader innan jag byter mediat i reaktorn, men det aktiva kolet använder jag bara i några dagar. Man har läst att vissa kör aktivt kol alltid, men själv kör jag bara det 2-3 dagar i månaden för att håla vattnet klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hade jag inte blandat dessa 2 produkter. Jag kör rowaphos i ca 3 månader innan jag byter mediat i reaktorn, men det aktiva kolet använder jag bara i några dagar. Man har läst att vissa kör aktivt kol alltid, men själv kör jag bara det 2-3 dagar i månaden för att håla vattnet klart.

Av nifikenhet, kör du det i en reaktor då eller lägger du kolet i sumpen bara eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte komma på någon anledning varför det inte skulle funka, förutsatt att man använder long-life kol avsett för saltvatten - kolet lär ju skikta sig ovanför rowan i reaktorn så det behövs väl nån typ av filtersvamp för att hindra att det följer med ut i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...