Gå till innehåll

Osmos i villa, vad kostar ditt spillvatten?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tjenare. Som så många andra som bor i lägenhet så bryr man sig inte om vad spillvattnet från osmosen kostar då vattnet ingår i hyran, men för de som bor i hus och betalar sin egen vattenförbrukning, hur mycket påverkar detta er ekonomi? Använder ni spillvattnet till att vattna trädgården med eller låter ni det rinna ut i avloppet? Alla som har hus eller på annat vis betalar för sitt vatten får gärna kommentera, så jag som sitter i köpa hus-tankar kan få lite klarhet i detta. :) Självklart kan jag låta osmosen stå på jobbet o ta vattnet därifrån, men man är ju ändå nyfiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare. Som så många andra som bor i lägenhet så bryr man sig inte om vad spillvattnet från osmosen kostar då vattnet ingår i hyran, men för de som bor i hus och betalar sin egen vattenförbrukning, hur mycket påverkar detta er ekonomi? Använder ni spillvattnet till att vattna trädgården med eller låter ni det rinna ut i avloppet? Alla som har hus eller på annat vis betalar för sitt vatten får gärna kommentera, så jag som sitter i köpa hus-tankar kan få lite klarhet i detta. :) Självklart kan jag låta osmosen stå på jobbet o ta vattnet därifrån, men man är ju ändå nyfiken.

Jag låter mitt rinna ut. Jag har ju ett litet kar, så det går inte så mycket osmos för mig, men jämfört med övrig vattenkonsumtion så är det försvinnande lite. Vatten är dessutom inte dyrt (relativt sett). Min månadsförbrukning av vatten (bor ensam i villa ihop med totalt 550 L akvarium, det mesta sött) är ca 7-8m3 vatten i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick höra av en botanist att om man har sötvattenstankar är det perfekt att vattna med det gammla vattnet när man gör byten. Det finns inget bättre vatten till växterna eftersom det är naturligt gödslat. Jag vattnade ett tag mina orkideer med gammalt akvarievatten och det funkade utmärkt!!! Helt klart ett het tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...