Gå till innehåll

Någon idé att starta?


majkball

Rekommenderade inlägg

Hej

Har tidigare haft sötvattensakvarier på 350 och 400 liter... tyvärr var inte föräldrarna särskilt förtjusta i det möglande parkettgolvet. Nytt golv och akvarierna försvann. :(

Nu har jag dock återigen fått upp intresset för akvarium... samt bor numera själv. Tidigare har jag alltid avskrämts av saltvattensakvarier pga det höga priset på utrustning, sten med mera... nu verkar det dock vara mer överkomligt (har det blivit billigare? eller är det bara min ekonomi som blivit bättre?).

Till saken... har tänkt mig ett saltvattensakvarium på ca. 250-350 liter i runda slängar, med en sump undertill (förslag på storlek?). Lite mjuka och hårda koraller, eventuellt någon anemon och ett mindre antal lättskötta fiskar (gärna en tryckarfisk, om ni nu inte avråder mig helt från denna art?).

Problemet är att jag reser bort på somrarna... oftast i tre månader. Har en vän som delar lägenhet med mig, som kan mata fiskar samt fylla på mindre mängd vatten, salt och andra mindre tankekrävande uppgifter. Men mer än så vågar jag inte anförtro honom. Eftersom jag är total newbie inom saltvattenakvarium så känner jag inte ens till ifall vattenbyten krävs, rengöring av akvarium med mera.... i samma utsträckning som sötvattensakvarier kräver. Vad händer med ett saltvattensakvarium som man låter stå i tre månader med endast utfodring och eventuell vattenpåfyllnad?

Tacksam för svar... och hoppas ni har överseende för min totala okunskap. Tips på en bra bok (gärna lite nyare) mottages.

// Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ge dig ett antal tips som jag brukar göra då sådana här trådar kommer upp. =)

Om du går in på startsidan och klickar på Produktguide, och sedan på Böcker, så har du där längst upp en bok för nybörjare. Köp den! Läs den och läs den sen en gång till. Ta sedan sökfunktionen här på sidan och sök svar på dina frågor därigenom, man kan få reda på mer än sin ursprungliga fråga genom att läsa igenom de svar man hittar.

Gå in på avdelningen som behandlar Mitt första akvarium och läs lite där. Se hur andra gjort med den storleken du tänkt dig. En användare som kallar sig Dez3d har ett urfint exempel på start av ett fint akvarium.

Se om du kan ta kontakt med andra människor i din stad som har saltvatten och gör ett hembesök, de flesta tar mer än gärna emot dig om du bara kontaktar dem först.

Tryckare är lite lynniga och en del är svårare än andra samt att det är endast ett fåtal som är det man kallar revsäkra, dvs, de går inte åt på inredningen i karet o tuggar på diverse växande och ibland simmande. :)

Anemoner är också något som man ska vara försiktig med, de kräver noggran skötsel för att trivas.

Jag hade inte vågat låta mitt kar vara med endast utfodring och påfyllning i mer än en vecka. Dels föra att det går åt allt för mycket osmosvatten på så lång tid, del för att det finns ingen foderautomat som är stor nog att utfodra mina kar så länge. :) Dessutom kräver jag själv en del vattenbyten under tre månader.

Men nu ska du inte ta detta som ett definitivt nej, så länge du kan få passningshjälp så ska det nog gå bra. Lycka till och välkommen till guiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 månader är väldigt lång tid att vara borta från karet...

Mycket kan tyvärr hända under tiden som inte faller under benämningen "enklare underhåll" som kan ställa "en inte så fullt insatt "akvarie vakt" helt på pottan... Pumpar slutar fungera, skummaren lägger av, Mh lampor går sönder mm. Då behövs det förut kunskap även en hel del tid anspråk för att styra upp det hela.

Själv hyrde jag ut min lägenhet under tre månader en gång medveten om risken att det kan gå galet. Hyresgästerna var i hyresavtalet helt fria från ansvar avseende akvariets invånare. Jag skrev en instruktion på åtskilliga sidor avseende det enklare underhåll men det går inte att få med alla tänkbara senarier. När jag kom hem var hela karet täckt med bruna alger och vissa koraller klarade sig inte.

Min slutsats; Jag kan nog inte rekomedera så lång frånvaro från karet.. visst går det men var beredd på riskerna att allt kan dö. En något erfaren akvarieist bör nog se till karet ett par gånger per månad i alla fall. Det som går att styra upp med automatik bör så göras som tex automatisk vattenpåfyllning av avdunstat vatten, foder automoater samt kylning. Man bör tex ha extra lampor liggande, en extra pump osv om något skulle hända så kan man man nog vägleda akvarievakten per telefon. En webkamera kanske inte vore en dum idé för att snabbt själv via nätet el dyl kunna se status på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman,

Tackar för ditt svar... jo jag har läst lite på forumet samt guiderna... ha begäret blir ju bara större och större ju mer man läser. Ville bara få lite funderingar kring om det överhuvudtaget är någon idé för mig... för om det inte är det så vill jag inte hetsa upp mig i onödan.

Såg på ett annat forum att du reser iväg för att dyka lite om ett tag... ett tips är att ta ett dyk på Ocean World i Siam Paragon (Bkk). Ett dyk i ett enormt saltvattensakvarium med massvis av fisk (groupers, triggers, hajar, batfish med mera), genom glasrutorna ser du besökarna... effekten är säkert ofattbar. Kostnad ca. 5-6000 baht beroende på erfarenhet och man måste boka minst en dag i förväg.

Någon hobby(saltvatten)akvarist som behöver gratis övernattningslägenhet i Stockholm under sommarmånaderna mot mindre skötsel av ett akvarium? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon hobby(saltvatten)akvarist som behöver gratis övernattningslägenhet i Stockholm under sommarmånaderna mot mindre skötsel av ett akvarium? :)

Kul idé. 08:or får resa till landet och sköta saltkar och bönder får resa till storstaden och göra samma och alla är lyckliga även när de kommer hem Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Mikael! Hade det inte varit för att det är allt för dyrt så hade jag nog tagit vara på tillfället, som det är nu så planerar vi en 3-dagars tyktur för 15000 baht. Så vi får se vad som sker, kanske man får in oanade fodringar på kontot, o då blir det kanske ett dyk där ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens boktips!

Natural Reef Aquariums: Simplified Approaches to Creating Living Saltwater

En ganska billig bok som ger en brundläggande kunskap om hobbyn och dess teknik. Fina bilder, lättförstålig, relativt ny och bra exempel. Beställde mitt ex från adlibris.

Extra tips!! Det är en till bok på väg som förmodligen även den kommer vara riktigt bra:Saltwater Aquarium Models: Recipes for Creating Beautiful Aquariums ...... Men den har inte kommit ut på marknaden ännu.

Jag är själv i startskedet av salttank efter ungefär 15års funderingar och tveksamheter. Rekomenderar starkt att investera i litteratur och plugga in information genom olika forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...