Gå till innehåll

vad ska man klä bänken och huven med tro?


pimo

Rekommenderade inlägg

Håller på ett bygga ett nytt kar med bänk och "ljushuv" osv.

Är i princip klar med bänken nu, förutom att jag inte vet vad jag ska "klä" den med, alltså vad sidorna och luckan ska vara gjorda utav.

Har funderat på lite olika saker, rostfritt stål, plexi, plywood, mdf osv.

Hur har ni gjort med era bänkar?

Har ni några tips eller ideer?

Har ni några bilder på era byggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huven har jag byggt i ett pergomaterial som är fukttålig.

På landstingsinrättningar så ser man ofta vita skivor som är uppskruvade på väggar. Är just den skivan och tål tex att man spolar av den med vatten vilket tydligen är kravet i operationssalar (enligt försäljaren). En 3*1,2 skiva kostade runt tusenlappen och jag köpte den i bygghandeln.

Är målningsbar och har fungerat 100%. Ingen tendens till fuktskador.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Huv = eloxerad aluminium som är lackad med etsande båtfärg och klarlack.

Skåp = eloxerad aluminum och spånplatta

Borstad rostfritt skulle kunna vara snyggt, jag skulle rekomendera att klarlacka den för att slippa alla fingeravtryck.

Hoppas det är till någon inspiration.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh ok, hur har du behandlat mdfen då?, målat den eller?, ahr du någon bild tro?

lugn i stormen nu.. jag har precis byggt klart eländet :skrattar:

invändigt tänkte jag dränka in bänk och huv med typ kokt linolja eller måla med någon båtfärg eller liknande för att spärra mot fukt. har som sagt inte kommit så långt än ;)

men är det inte hbmannen som byggt sin möbel av enbart mdf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex det låter ju bra förutom priset då, men det är det kanske värt.

Du har möjligtvis ingen bild på materialet?, hur tjock är skivan?

mdf känns lite klumpigt och tungt

Har ingen bild på själva skivan men bla huven ser du här om du klickar igenom sidorna.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6756&highlight=linnex+500

Skulle tro att den är runt 5-6 mm. Har ingen möjlighet att kolla nu.

Den är inte lätt. Huven väger ca 14-16 kg. Skivan är väldigt kompakt och hårdare än laminat. Tex omöjligt att spika i skivan.

Jag hade tur och kom över "spillbitar" från att de sågat måttbeställda skivor till landstinget. Tror jag gav 250 spänn för materialet till huven och köpte det på Fellessons i Växjö

Editerat: Ca 17 kg väger Huven med lysarmatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lugn i stormen nu.. jag har precis byggt klart eländet :skrattar:

invändigt tänkte jag dränka in bänk och huv med typ kokt linolja eller måla med någon båtfärg eller liknande för att spärra mot fukt. har som sagt inte kommit så långt än ;)

men är det inte hbmannen som byggt sin möbel av enbart mdf?

Min möbel är byggd i fanerad MDF. Syns i länken ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lugn i stormen nu.. jag har precis byggt klart eländet :skrattar:

invändigt tänkte jag dränka in bänk och huv med typ kokt linolja eller måla med någon båtfärg eller liknande för att spärra mot fukt. har som sagt inte kommit så långt än ;)

men är det inte hbmannen som byggt sin möbel av enbart mdf?

Linolja och båtfärg är inte bra att måla bänken med. Det innehåller medel som håller alger och småkryp på behörigt avstånd. Och det kan få oönskade effecter för akvariet. Om du söker lite så fins det en massa trådar på ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linolja och båtfärg är inte bra att måla bänken med. Det innehåller medel som håller alger och småkryp på behörigt avstånd. Och det kan få oönskade effecter för akvariet. Om du söker lite så fins det en massa trådar på ämnet.

Hur ska dessa ämnen komma i vattnet? Och vad för alternativ finns det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska dessa ämnen komma i vattnet? Och vad för alternativ finns det?

Ditt akvarieskåp är ett slutet rum och det luktar garanterat färg där inne. Din skummare suger i sig ett antal hundra liter luft i timmen från det utrymmet, din ytvattenspegel i sumpen kan ta upp minst lika mycket föroreningar.

Gifitga saker ska man hålla långt från en microbiell mijö som är oerhört känslig för föroreningar. Färg till båtar och badrum är till för att motverka sånna miljöer.

Det fins många alternativ som inte släpper ifrån sig gift, men bara för att något är vattenbaserat är det inte giftfritt! Tvåkomponents färger brukar vara att föredra, själv kör jag alltid med en golvolja som heter Timbrex, Jag upplever den som säker men det är inte något som jag kan garantera. www.epotex.se säljer en färg som är till för akvarium den brukar nämnas som det enda riktigt säkra alternativet.

Men som sagt den fins massa gamla trådar på ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...