Gå till innehåll

borra eller överingingsbox


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

har inskaffat mig ett 1440 liter kar...

kommer ha en sump under denna där jag ska ha all utrustning. ingen avanserad sump utan bara ls å utrusting ska finnas i denna..

vilket sätt är bäst och enklast? borra eller överingensbox?

om jag skulle borra var? och hur stort hål ska jag i sånna fall göra?

eller ska man köpa en övringsbox? hur dan rekomenderar ni isånna fall?

vilken storlek på pvs rör ska man ha?

vilken returpump rekomenderar ni? vill hälst inte ha så många cirkulationspumpar i karet så det vore bra om det va bra klös från sumpen :)

kommer säkert bli fler frågor senare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang e helt ny med sump byggen och allt där till..

så om du kan utväckla lite till med lite bilder/ritninger eller något så vore jag tok nöjd :)

men om man har en lång på baksidan så borrar man väll inte eller? måste man typ "skära" bort en lång bit längt upp då där vattnet rinner ut?

du sa även att men kunde ha två på varje sida. borrar man typ två hål längs uppevid å sen pvc rör i där? eller behövs det något mer.. brukar man inte borra ett hål i botten av karet?

vill på enklaste och mest osynliga sätt få ner vattnet till sumpen och tillbaka men jag skiter då i överinningsbox..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan skall se om man kan hjälpa dig lite på traven.

men om man har en lång på baksidan så borrar man väll inte eller? måste man typ "skära" bort en lång bit längt upp då där vattnet rinner ut?

lättast är att sätta en skillje vägg och lägre än akvariets höjd som agerar som ytavrinning. Borra måste man ändå göra så vattnet kan åka vidare till sumpen

du sa även att men kunde ha två på varje sida. borrar man typ två hål längs uppevid å sen pvc rör i där? eller behövs det något mer.. brukar man inte borra ett hål i botten av karet?

Ja man bygger en ytavrinnings hörna på vadera sida som vattnet går över och sedan vidare till sumpen. Läste i en bok där det står att det är bättre med 2st ytavrinningar om man har ett större kar just för att all skit skall åka ner och inte sammlas som en "död" zon i andra ändan av karet

Hur stort kar har du med mått (Längd x Bredd x Höjd)

Man borrar i karet vart man vill antingen i botten eller i sidan.

Säkert fler som kan hjälpa dig men sök i forumet efter fler tankar och ideer från andra hur de gjort

Har du funderat på kostnaden för att starta upp detta kar. Är lite som skall till som ljus, skummare, vattentester, salt, osmos, levandesten etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack på traven wrang...

får nog ta å bli att bygga en ytavinningshörana på varje sida och borra i borten, eller vad tycker ni?

hur stora hål? och kan man göra detta själv?

har sökt och kollat enheldel men inte riktigt hittat något som gör mig helt säker på min sak.. men det är väll bara att leta vidare..

storleken är 200x120x60 om jag minns rätt..

ja då wrang kostmaderna är jag mycke väl med veten om.. har redan 2 kar å har märkt att det kostar lite :) men det är värt varända krona..

belysninegn kommer inte vara nån superbelysning.. ska inte ha några koraller då det kommer vara en fowlr burk..

har typ all utrustning redan.. så har redan känt pengarna försvinna :)

behöver bara fixa ytavrinningen nu å en returpump fylla i vatten å sen köpa sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har suttit och läst en del nu om ytavrinning.. men har sett att folk har gjort lite olika.. tänkte bara fråga er om vilket som är bäst av dessa alternativen.. eller om det speler nogon som hälst roll..

just nu lkänns det som att jag kommer att köra på alt.2...

men då kommer lite frågor om detta.. hur långt ifrån kanten vågar man göra hålet?

och hur stor ska denna "kammare" vara.. bara precis så att hålet får platts eller är det bra om det är lite större?

post-2087-14468913041809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningsbox måste väl ändå vara enklare ?

Inget borrande, inget silikonerande, ingen försvagning i bottenglaset pga. hålet.

Tar mindre plats, dvs. syns mindre iaf. innan avrinningskammaren är täckt av kalkalger. Lättare att få helt tyst då man inte behöver pilla med nån standpipe.

Lite ot. men skulle gärna vilja veta fördelarna med överrinningskammare framför flowbox...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle själkv valt att borra karet om man fick göra om något. En ytavrinnings box kan stanna om det kommer luft inne i böjen

Borra 10cm ut från vadera sida och kör på alt. 2 eller om du gör denna fyrkant fast med 3st sidor och så sätt få en rundare hörna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sett att folk har ett sådant hära rör i sina ytavrinningsboxar.. varför har man det? borde man inte bara kunna ha ett hål rätt ner..? bara setta en pvs koppling på akvariebotten sen rör rätt ner? eller böhöver man rör som går uppåt? om man behöver detta vilken jag tror eftersom att alla har det, kan man köpa ett sådant rör kitt eller byggere man själv? om man bygger själv hur gör man då? bara ett rör rakt upp?

eller om man köper var köper man detta?

//Robin

post-2087-14468913061447_thumb.jpg

post-2087-14468913061741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...