Gå till innehåll

Tunze multikontroll är konstig?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en Marea 6000 som la av och då blev jag tvungen att köpa ny stream. Det blev en Tunze med tillhörande multikontroll. Lite onödigt att köpa en multi till bara en pump men jag hoppas att kunna köpa fler i framtiden då ekonomin godkänner det.

Jag installerar det hela och förstår varför många använder magnetfästet till pumpen. Jag är envis oich får dit pumpen ändå. Allt startar och jag är rätt nöjd med att det går och att jag får varierande kraft ut från pumpen samt att night moden fungerar.

Nu till problemet. Det har nu hänt ett gäng gånger att pumpen har stannat och att det på multikontrollen inte ser ut att vara någon pump inkopplad på den kanalen. Jag slår av strömmen till pumpen och den startar igen.

Jag har troiligen inte fattat någon viktig del i instruktionen men vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det där låter som att det kan vara fel på vad som helst..

min night mode verkar inte fungera på min multikontroller!!..det är lite saltavlagringar på sensorn men det är på undersidan..eller måste man ställa in night mode på något speciellt sätt?

har oxå precis fått mina..

vad ska jag göra?prova rensa sensorn?

hur fungerar din night mode? alla pumpar av till 30%?

förlåt om jag lånar lite av inlägget här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sensorn är ingjuten i plast och har ingen betydelse för lite saltavlagringar på denna.

den skall dock vara minst 30cm från en ljuskälla då värmen från källan kan göra så att den ej funkar mer

nightmode funktionen ställer man in med att trycka på knappen överst till höger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den knappen missade jag inte...:)

där har vi problemet då kanske med ljuset alltså..jag har inte kört igång min mh än (som sitter högre upp) och t:5orna sitter i ungefär jämnhöjd med sensorn ca 20 cm ifrån åt sidan men det blir ganska mkt ljus runt om iaf..? o det kommer ingen värme på direkt så..

kan det vara det?

eller menar du att sensorn är förstörd? inte av mig isåfall som jag förklarade..köpte beg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att du inte har den inställde på intervall 1, detta program kör som så att kanal 1,2 går enligt den pulse du har ställt in, då är pumparna som är inkopplade på 3,4 inte alls på utan går igång när den tid på intervallen du ställt in ändras och då blir det tvärt om, alltså att pumparna på kanal 3,4 går och 1,2 är avstängda och så håller det på.... Detta gäller samma på funktionen sequential, fast här körs alla kanaler och stängs sedan den tid som intervallen är inställde på. Testa att sätta den pulse eller intervall 2, med en pulse på 3-5 s och om du kör intervall 2 så kör den på en intervall på 20-30 s, då skiftar den rätt ofta och du borde se direkt om det är något som inte stämmer, kolla dom gröna prickarna ovanför där man sätter i kantakten, dom lyser gröna på dom kontakterna som är aktiva :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kopplat in pumpen på kanal 1??

Ja! Jag tolkade som om det var där jag skulle koppla in pumpen om jag bara har en.

Kolla så att du inte har den inställde på intervall 1, detta program kör som så att kanal 1,2 går enligt den pulse du har ställt in, då är pumparna som är inkopplade på 3,4 inte alls på utan går igång när den tid på intervallen du ställt in ändras och då blir det tvärt om, alltså att pumparna på kanal 3,4 går och 1,2 är avstängda och så håller det på.... Detta gäller samma på funktionen sequential, fast här körs alla kanaler och stängs sedan den tid som intervallen är inställde på. Testa att sätta den pulse eller intervall 2, med en pulse på 3-5 s och om du kör intervall 2 så kör den på en intervall på 20-30 s, då skiftar den rätt ofta och du borde se direkt om det är något som inte stämmer, kolla dom gröna prickarna ovanför där man sätter i kantakten, dom lyser gröna på dom kontakterna som är aktiva :)

mvh Emil

:smiley24: öööö? Fattar nog inte. Kan vi ta detta långsamt så att även jag hänger med för jag tror att det kan vara något i detta resonemnag som är felet. Jag har en pump som är inkopplad på en av portarna på kanal 1 och jag kör i läge intervall 1.

Ta nästa steg nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja! Jag tolkade som om det var där jag skulle koppla in pumpen om jag bara har en.

:smiley24: öööö? Fattar nog inte. Kan vi ta detta långsamt så att även jag hänger med för jag tror att det kan vara något i detta resonemnag som är felet. Jag har en pump som är inkopplad på en av portarna på kanal 1 och jag kör i läge intervall 1.

Ta nästa steg nu!

okej, ska försöka förklara bättre ;)

Okej, jag kommer nu skriva hur du ska göra för att på enklaste sett se om det är fel på pumpen eller om den funkar eller om den ligger i fel läge.

För det första så ska du ändra till PULSE inställningen, där finns fyra lägen: PULSE, INTERVALL 1, INTERVALL 2 och SEQUENTIAL. Du ska sätta den på PULSE.

När du gjort detta så ställer du in pulsen (den vita ratten där det står Pulse ovanför) Ställ den på ex 3 sekunder.

Koppla in pumpen i kanal 1(spelar ingen större roll var du kopplar in den, men sätt den i 1)

Kanalerna funakar som så här att 1,2 hör samman och 3,4 hör samman.

Så dom inställningana du gör på dom två hjulen som är ovanför kanal 1,2 styr dessa pumparna, dom andra två hjulen som sitter ovanför 3,4 styr dessa pumpar. Så du ska alltså ställa in vilket det minsta läget ska vara med det hjulet som är längst ner(sätt den på t.ex 40%) Det övre hjulet styr högsta hastigheten ( sätt denna på t.ex 80%) Nu kommer pumpen pendla mellan 30% och 80% med en puls på 3 sekunder.

Detta är bara ett exempel så du ska förstå, du kan sen ställa hastigheterna och pulsen så som du vill.

Hoppas detta hjälper dig :)

Lycka till och skrik till om du behöver mer hjälp :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så långt är jag med. Jag har nu ställt in den så att den går ungefär som ditt exempel beskrev det. Har gått så nu i 20 min utan att krångla men den hade fungerat hela natten i läge intervall 1 hela natten också. Dock vill jag poängtera att den tidigare krånglat både natt som dag tidigare. Nu stängde jag även av naight mode.

Nu väntar jag och ser om det funkar. Kommer den att göra det tror du Emil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så långt är jag med. Jag har nu ställt in den så att den går ungefär som ditt exempel beskrev det. Har gått så nu i 20 min utan att krångla men den hade fungerat hela natten i läge intervall 1 hela natten också. Dock vill jag poängtera att den tidigare krånglat både natt som dag tidigare. Nu stängde jag även av naight mode.

Nu väntar jag och ser om det funkar. Kommer den att göra det tror du Emil?

Ja det tror jag, står den i PULSE så pendlar den bara mellan vad du ställt in på pulsehjulet.

Kör man på t.ex intevall 1 så kör den 1,2 så länge som du ställt in hjulet INTERVALLEN, där finns även en kanpp 0-60 sekunder, 0,60 minuter och 0-24 timmar.

Så har du haften på fel inställning KAN pumpen så stilla upp till en hel natt beroende på vad denna inställningen stått på. Men kör man i PULSE läge så kopplas denna funktion bort, denna används bara i INTERVALL 1, INTERVALL 2 och SEQUENTIAL.

Funkar den inu?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler: Japp! Än går den. Jag tror dessutom att jag förstår vadsom blev fel.Jagfattade ine att dengickner i stand by läge lika med noll intervall. Misstänkte ju att det var något jag fått om bakfoten.

TACK!

ingten fara, vet exakt hur det var när jag fick min;) men när man väll förstått hur den fungerar så är det mycket lättare att ställa in allt :)

lycka till!

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...