Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

På zeosands hemsida så stod det i instruktionen att man med fördel kunde använda nollnitrat ändaå från uppstarten av akvariet, men fick igår ett tips om att inte använda denna i början med följande motivering

"jurgonh, du kör med NollNitrat, men zeolit är ju en jonväxlare (iofs begränsad sådan i saltvatten) som "binder" ammoniak. Under uppstarten VILL du ha ammoniaken för att få igång nitrifikationen. Kan vara värt att ta ut den tills du har fått din nitrittop"

Vad säger expertisen? :)

Postat

Du får nedbrytning av ammoniak i Zeolithen. Det är ju första steget till den bakteriekultur man får där.

Postat
  • Författare
Du får nedbrytning av ammoniak i Zeolithen. Det är ju första steget till den bakteriekultur man får där.

oki, så jag skall altså låta den vara kvar under uppstarten? :)

Postat

du behöver ju inte köpa zeosands variant heller,pwss har sort som jag kör i en hemmagjord reaktor

Postat
  • Författare

Nej, vet att det finns flera olika.. nu föll det sig så att jag köpte zeosands, för jag har hört bra kritik om det =)

Postat

den funkar bra,men jag tycker det är bra att kunna pumpa,kommer en del godis ut ur reaktorn.

Postat
  • Författare

Aha oki :D kan du förklara för mig hur du har byggt reaktorn?

jag skall ju byta material efter 3-6 månader så då kan det ju va aktuellt =)

Postat

väldigt enkelt,tog en keepcase för 100 pack dvd-skivor,där finns ju,en axel i mitten och en platta i botten,som jag slipade till så den löper fritt,sen en liten 500l pump monterad i sidan längst ner,vet inte om du fattar men jag kan förklara närmare sen

när det blir aktuellt för dig,

Postat
  • Författare

okidoki.. tror inte jag förstpd riktigt, men som sagt, när det blir aktuellt att bygga en så kan jag kontakta dig närmare :D

Postat

bara ring,lättare att förklara i luren,är inte så duktig som många här på ritningar o teknik:smiley9:

Postat

Vafalls! Jag tog en sån och byggde en revpelare med! :-)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.