Jurgonh Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 På zeosands hemsida så stod det i instruktionen att man med fördel kunde använda nollnitrat ändaå från uppstarten av akvariet, men fick igår ett tips om att inte använda denna i början med följande motivering"jurgonh, du kör med NollNitrat, men zeolit är ju en jonväxlare (iofs begränsad sådan i saltvatten) som "binder" ammoniak. Under uppstarten VILL du ha ammoniaken för att få igång nitrifikationen. Kan vara värt att ta ut den tills du har fått din nitrittop"Vad säger expertisen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 Du får nedbrytning av ammoniak i Zeolithen. Det är ju första steget till den bakteriekultur man får där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 Du får nedbrytning av ammoniak i Zeolithen. Det är ju första steget till den bakteriekultur man får där.oki, så jag skall altså låta den vara kvar under uppstarten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 Jag skulle i alla fall göra så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 okidok.. ttusen tack för svaret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 du behöver ju inte köpa zeosands variant heller,pwss har sort som jag kör i en hemmagjord reaktor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 Nej, vet att det finns flera olika.. nu föll det sig så att jag köpte zeosands, för jag har hört bra kritik om det =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 den funkar bra,men jag tycker det är bra att kunna pumpa,kommer en del godis ut ur reaktorn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 Aha oki kan du förklara för mig hur du har byggt reaktorn?jag skall ju byta material efter 3-6 månader så då kan det ju va aktuellt =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 väldigt enkelt,tog en keepcase för 100 pack dvd-skivor,där finns ju,en axel i mitten och en platta i botten,som jag slipade till så den löper fritt,sen en liten 500l pump monterad i sidan längst ner,vet inte om du fattar men jag kan förklara närmare sennär det blir aktuellt för dig, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 22 september 2006 Författare Dela Postat 22 september 2006 okidoki.. tror inte jag förstpd riktigt, men som sagt, när det blir aktuellt att bygga en så kan jag kontakta dig närmare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 bara ring,lättare att förklara i luren,är inte så duktig som många här på ritningar o teknik:smiley9: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 Vafalls! Jag tog en sån och byggde en revpelare med! :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 hehe,dom är visst användbara till mycket:skrattar: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.