Gå till innehåll

Algenex-uvc


dainese

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag håller på och kör en kur med algenex och jag har hållt på nu i 7 dagar, det står i instruktionen att man inte ska köra uvc, men nu börjar min Acanthurus leucosternon och Acanthurus japonicus att få vita prickar.

Hur påvärkar uvc´n algenexen ?

Blir det stor skillnad på efekten om man kör med uvc ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad algen-x innehåller, men jag är väldigt skeptisk till "intelligenta" preparat som påstås döda en organism men inte en annan.

Det kan ju vara så att preparatet innehåller något ämne som "katalyseras" av UVC som t.ex koppar (aluminium?) och det är därför det inte ska användas samtidigt.

Jag tycker du ska försöka maila tillverkaren/distributören och fråga varför, för säkerhets skull.

Dom kirurger du har är ju ökända för att få problem i akvarium som inte är stabila, väl inkörda och har optimala vattenparametrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Greger, det är konstiga regler i den här hobbyn som inte skulle accepteras i nästan någon annan hobby som är kopplad till levande djur. Det verkar inte finnas några regler på tydliga innehållsförteckningar inom hobbyn.

Angående algenex så använder jag det nu och det verkar som det biter på en rödalge som jag haft ett h-vete med. Jag var också skeptisk att använda liknande medel och såg det som en sista utväg och jag är osäker på om det kommer förbli bra. Att det påverkar andra organismer är nog tydligt eftersom musslor och sjöborrar tydligen dör ganska omgående om de inte tas ur karet innan behandling. Jag tycker min LS aldrig har varit så ren som nu och det har börjat växa kalkalger på stenen vilket inte hänt tidigare.

Angående ditt dilemma så är det ett svårt beslut. Jag tycker du ska börja med en vitlökskur om du inte gjort det och avbryta behandlingen för tillfället och sätta på ditt UVC. Alternativt fortsätta kuren med UV på.

Har du märkt någon skillnad på algerna ännu?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du märkt någon skillnad på algerna ännu?

Mvh

Peter

Jag hade fullt med bryopsis förut, alla vattenvärden var bra och jag drog och slet bort algerna från sten och gruset, men efter 7-10 dagar var det lika mycket, jag trötnade efter ca 6 månader och då blev det algenex, skillnaden på algerna är att dom inte kommer tebaka när jag rycker bort dom och dom som jag inte kommer åt börjar bli vita, vet inte ifall det är ett tecken på att dom mår dåligt.

Jag får försöka skriva ett mail till tyskland och se vad dom säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...