Gå till innehåll

ytterligare en nybörjare.


Chabo

Rekommenderade inlägg

Hej Hej

Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill.

Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val?

Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet på detta märke. Men när det kommer till pumpar är jag lite rådvill.

Jag har inte möjlighet att ha någon sump utan ska ha all teknik i karet. Så hur är det då med filter. Behöver jag ett filer så som i ett sötvattenskar? Hade tänkt ha en hel del LS och få fiskar. Hur mycket LS bör jag minst ha i karet?

Vad behöver jag mer ha i karet. Har jag missat något viktigt vad gäller nödvändig utröstning?

MVH

Maria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan och välkommen till saltvattensvärden :D

Cirkulationen bör minst vara 10 ggr volymen, men gärna mycket mer.

Antingen köper du ett gäng Maxijet pumpar om du vill komma billigt undan, typ 3 stycken, eller så köper du en Tunze streampump.

Levande Sten minst 10% av volymen i vikt, men gärna mer. Vorea jag du skulle jag nog köprt minst 40 kg.

Skummaren har jag ingen erfarenhet av men deltec gör väl bra skummare.

En Osmos kan jag rekomendera, som renar kranvattenet från metaller och klor och annat oänskat.

Övrig utrsutning är väl starkt ljus om du vill ha koraller..

det är det grundläggande, sen finns det ju en herrans massa grejjer du kan köpa till om du vill köra "hardcore" =)

Nu är jag själv nybörjare så du kanske inte skall följa mina råd slaviskt, utan avakta till expertisen svarar.

Lyacka till =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok verkar som om jag kan behålla min plan då men med en kraftigare pump.

En osmos ska införskaffas, den informationen har trots allt gått in, så många gånger som denna apparat nämns på detta forum.

Vad gäller ljuset så har jag inte bestämt mig än. Men jag har lite funderingar gällande dessa lysrör som finns i de vanliga zoobutikerna som sägs vara lämpliga till saltvatten bla. hagen Marine glo. Någon erfarenhet av denna belysning. Hur långt kommer man på den tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller ljuset så har jag inte bestämt mig än. Men jag har lite funderingar gällande dessa lysrör som finns i de vanliga zoobutikerna som sägs vara lämpliga till saltvatten bla. hagen Marine glo. Någon erfarenhet av denna belysning. Hur långt kommer man på den tro?

MarineGlo rören är blått ljus... väldigt blått. Powerglo rören är vitare.

En kombination av dessa är grymt snyggt.

Hur långt det räcker beror naturligtvis på vad du tänker ha i karet.

Endast fisk = Lite ljus

Stenkoraller = Massor ljus, helst mer än 1w/liter vatten.

Själv kör jag med 2x30w Marine glo (blåa) + 2x55w T5 compact (vita). Tot 170w till 200 liter kar.

Och välkommen till guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha T5, rekommenderas dessa ramper, med en kombination an blåa och vita rör.

Denna ramp kanske kan vara något, den är dock till för inbyggnad om man gör egen huv, har för mig att den finns i 6rörs vesion, med 6 rör borde det gå fint med stenkoraller.

Eller denna att hänga ovanför karet.

Vill du bara ha mjukkoraller räcker det med 4 rörs versionen.

Kör du med gamla T8 rören, så fungerar MarineGlo + Powerglo. Helst 4 rör där med för enklare koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chabo!

Jag kan bara konstatera att du inte är ensom om att det är svårt att få ihop alla tankar. Jag tror alla nybörjare känner lika dant. Vad jag vet att jag defenitivt hade svårt att få ihop systemet.

För att komma igång enkelt rekomenderar jag dig att läsa mycket vilket du redan verkar ha gjort. Sedan åka till någon som visar upp sitt kar. Tror inte det är svårt om du frågor om någon vill visa hur de gjort. Sedan bör du rita upp ditt system på en enke skiss och lägg ut den här och ställ frågor på din tanke så kommer du få massor av bra tips.

Välkommen hit och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...