Gå till innehåll

Sandfärgad sjöstjärna


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Idag köpta jag några turbosniglar och lite Caulerpa. När jag tömde påsen såg jag en liten sjöstjärna 8-10 mm med en färgteckning som påminner om svart-vit-grå mycket finkornig sand. Den har bara3 riktiga armar, men 3 anlag till nya armar. Jag har satt den i karantän tills jag vet vad det är!

Vad tror ni! Vad kan det var och kan jag ha den i akvariet tillsammans med koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det samma sjöstjärna som på GARF:s hemsida. Inte vill jag ha en som äter både koraller och kalkalger i mitt kar.

Tack Björn för den länken, den har jag inte sett på GARF:s sida förut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en till som hittat 5st av dessa sjöstjärnor än så länge..........nån som vet om dom förökar sig mycket och fort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en sjöstjärna med samma form som beskrivs i ovan nämnda meddelanden, alltså 2 längre armar och nägra kortare, sjöstjärnan är endast några millimeter stor och är blå till blågrön (starkt färgad) på ovansidan. NÅgon som vet vad jag har för sjöstjärna? och vad jag skall göra med den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag har samma sort som ni visade. Men plockar upp den å lägger dom i mitt Nanokar. I det stora försöker jag plocka upp dom så fort jag ser att de tittar fram. Håller man dom i chackt så e de okey men har sett att dom förökar sig snabbt. Ett bra alternativ att bli av med dom är nog att skaffa en Harlekinräka som just äter Sjöstjärnor eller om man plockar bort dom så fort det kommer fram krypandes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Äter de mjukkoraller oxå??

Hittade det här i den tidigare länkade texten... http://www.garf.org/STAR/starfish.html

"Several people have argued that these starfish are harmless, but we have yet to find any that will not eat coral polyps. It is our recommendation that if you discover this type of starfish in your reef aquarium that you remove it as soon as possible. We have documented these type of starfish eating small polyp stony corals, Xenia , green stars, and several types of soft leather corals."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stars582266.jpg

Ang. Acroporor:

"This starfish is capable of destroying large colonies of Acropora. If you notice that your Acropora colonies start to turn bright white at the base in a sharp edged pattern you may have an infestation of the starfish. It is important that you remove the coral and search under the base for these starfish. This damage looks different from bleaching because the damage is very localized and it increases each day. This damage can cause bacteria to infect the damaged areas and this can cause the lose of the entire head.

Låter bra nära vad som sker med två av mina Acropora valida... Först efter ett år har den andra blivit drabbad.. Misstänkte STN tidigare men men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...