Lasse Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 HejEfter disk om nitratmätningsmetodernas osäkerhet kom jag på att jag hade en gammal modell liggande på hårddisken. Det är en mycket e n k e l simulation av effekten av matning och vattenbyte på nitratnivåerna. Den kan dock ge en liten känsla av dynamiken.MVH LasseModerator's upplysning: Ändrade din fil då jag laggt in fel fil ändelse i forumet.Nu skall det vara .XLS och inget annat Matvat.xls Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Hej LasseMycket intressant modell. Skulle gärna vilja se hur dessa siffror utvecklar sig i ett revakvarium där upptagningsförmågan i LS, koraller som Xenia etc, sanden, musslor etc, etc tas med i beräkningen.Jag har själv kört utan skummare och vattenbyte nu i en dryg månad och kollade mina värden idag och fick noll på nitrat/fosfat/silikat (som vanligt).Det fanns ju en artikel om LS och utvecklingen av näringsvärden i vattnet i kar utan och med LS. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men den kanske skulle kunna kopplas till denna modell? Om någon kommer ihåg denna så säg gärna till. Ska själv leta lite.MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.