Gå till innehåll

Ej utslagen Sacrophyton


Rekommenderade inlägg

Jag har de senaste dagarna sett att min sacrophyton inte vara riktigt i form. I går slog den inte ut alls och inte i dag heller. Jag började fundera på om den inte gillar att det nu mer har kommit fram xenia till foten på den. Xenian sprider själv och tar över mer och mer.

Om ni ser bilden som bifogas så är det inte så tydlig men där syns Xenian i 2 varianter och det är den ljusa som är framme vid foten. Kan det vara den?

P.S Xenian är från samma kolloni som GustavsF är. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13205 D.S

post-2171-14468913137755_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Jonas! din sarcophyton slår nog inte ut för den byter vatten inom sig. Titta nära på den så kan du snart se en hinna, blank sådan som den gör sig av med och sen slår den ut. Du kan ta en slang o blåsa luft på den så lossar hinnan fortare. Detta kan ta ett par dagar. Skulle det ta väldigt lång tid så känn på den, är den fast o hård så e den ok men börjar den bli lös: då finns det något som e fel; kolla salthalt etc.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Dave!

Då är jag lugn igen. Den är fast i köyyey men syns inte någon blank hinna ännu. Jag ska söka reda på mer info om detta vatten byte den enligt dig gör. Har inte hört talas om det förut vilket inte är så konstigt då jag inte är så erfaren.

Nu öppnar jag en vinare och väntar!

Trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian är en "jodkonsument" och din Sarco vill ha jod. Har du tillsatt jod, det kan vara lite brist nu när din xenia växer. Strontium är inte heller fel till läderkoraller.

There are studies that show that Xenia does contain substantial iodine, and it is likely that it got it from the water column, but what good, if any, that iodine serves is unknown. In a recent publication, Ron Shimek showed that a wild specimen of Xenia sp. contained 350 ppm iodine on a wet basis and a captive specimen showed 270 ppm on a wet basis and 1350 ppm on a dry basis.29 Those values are as high as some of the macroalgae, and lend some support to the idea that Xenia accumulate iodine (and presumably have a use for it at such high accumulations).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köyyey=köttet? :)

Har också läst att de ibland gör sig av med ett slemlager och att de då kan vara tillbakadragna ett par dagar. De får inte stå i för låg cirkulation för då får de problem att göra sig av med detta slem.

Rätt tolkat! Jag sökte lite på att de skall göra så men hittade ingen bra att läsa här på nätet. Har ni bra tips så säg gärna till. Den står inte i för låg cirkulation som jag uppfattar det. Jag ser dock ingen hinna.

Xenian är en "jodkonsument" och din Sarco vill ha jod. Har du tillsatt jod, det kan vara lite brist nu när din xenia växer. Strontium är inte heller fel till läderkoraller.

Låter ju mycket troligt att det skulle kunna vara orsaken. Jag tillsätter inte jod eller strontium utöver det som är i saltet.

Får öka min test arsenal!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian är en "jodkonsument" och din Sarco vill ha jod. Har du tillsatt jod, det kan vara lite brist nu när din xenia växer. Strontium är inte heller fel till läderkoraller.

Jag har nu testat både strontium (16 mg/l) och I2 (0,06) vilket enligt vad jag får fram är OK värden. Dock ska jag i kväll byta vatten vilket bättrar på dessa värden. Jag tror inte detta är felet.

Jag har även fått tipset om parasiter. Jag hittar inga blanka "linser" på undersidan av sacrpphytonen. Inte heller några ägg vid foten.

Dock har den blivit blankare på stjälken som helhet vilket tyder på att det är denna ömsning som är på G.

Tar en grogg och väntar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...