Gå till innehåll

Effektiv algdödare!


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej. Har en ett år gammal burk som under högsommaren drabbades av en Bryopsisinvasion. Dessa alger har sedan spritt sig och dominerar nu stora områden i akvariet. Som tur är växer de nästan bara där jag inte har placerat SPSer. Nåväl, till saken. för 1,5 vecka sen provade jag att lägga ett plastlock och en sten (på locket så det inte flöt iväg) över ett relativt litet alghärjat område. Döm om min förvåning och glädje när jag nu lättade på locket och såg att typ 80% av algerna förvunnit och de som var kvar såg bleka och döende ut. Det har inte påverkat vattenvärdena vad jag kan mäta, och både fisk och koraller beter sig som vanligt. Provar nu detta i större skala på områden som är värre däran.

Nån som uppenbart kommer på saker jag borde tänka på för att burken inte ska krascha? Visst är det en risk att döda massa alger utan att slita ut dem, men denna metod är helt klart lågintensiv vad gäller arbete. Nån som har några andra tips vad gäller Bryopsis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Har en ett år gammal burk som under högsommaren drabbades av en Bryopsisinvasion. Dessa alger har sedan spritt sig och dominerar nu stora områden i akvariet. Som tur är växer de nästan bara där jag inte har placerat SPSer. Nåväl, till saken. för 1,5 vecka sen provade jag att lägga ett plastlock och en sten (på locket så det inte flöt iväg) över ett relativt litet alghärjat område. Döm om min förvåning och glädje när jag nu lättade på locket och såg att typ 80% av algerna förvunnit och de som var kvar såg bleka och döende ut. Det har inte påverkat vattenvärdena vad jag kan mäta, och både fisk och koraller beter sig som vanligt. Provar nu detta i större skala på områden som är värre däran.

Nån som uppenbart kommer på saker jag borde tänka på för att burken inte ska krascha? Visst är det en risk att döda massa alger utan att slita ut dem, men denna metod är helt klart lågintensiv vad gäller arbete. Nån som har några andra tips vad gäller Bryopsis?

hur menar du med plast locket? lägga det på sten med alger under så att dom inte får något ljus?

synd annars för nästan all min bryopsis sitter på bakrutan :(

har själv brottats med bryopsis ett tag nu men jag orkar inte bry mig längre då jag inte kom nåt alternativ till att få bort dom. har inte provat algenex ännu dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per du har ju SPS i burken vaför inte sträva efter ett optimalt vatten för dem! Gör du det så kommer Bryopsisen sakta men säkert att dö bort! minimalt med näringsämnen ger fina SPS och svälter ut algerna.

Jag tycker du ska satsa på rent vatten och skippa undermedel eller andra huskurer!

(Och ja Bryopsis lever gott i rent vatten, men jag menar att du ska försöka får riktigt rent vatten!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan metod är att vända på stenen, att täcka stenen eller att vända på den är dock en dålig metod. All phosfat och andra näringsämnen blir då kvar i burken och då kommer garanterat byopsisen igen. Det är bättre att rycka den eller ta upp stenen för skrubbning.

Nivån på näringsämnena i vattntet måste ner för byposisen ska försvinna och det kan ta ganska lång tid. För mig tog det ca 7 månader, sen var den bara borta på ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skrubba är inget alternativ heller, det enda man gör är att rubba balansen i karet och sabba en massa liv på stenen - bryopsisen kommer tillbaka ändå i 9 fall av 10,

Bryopsis är ju lite speciell, eftersom den trivs även i låga(inga?) fosfathalter.

Jag håller med Norberg - kör nån zeolit baserad metod för att få riktigt låga näringshalter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Norberg - kör nån zeolit baserad metod för att få riktigt låga näringshalter

då skulle man kunna prova med vodkan igen för gå på dom lite hårdare. mina bryopsis kom precis efter att jag börjat med vodkan i våras men.. får göra ett försök iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med fosfatremover i ett filter och har ingen mätbar varken fosfat eller nitrat. Grejen är ju som tidigare sagts, att dessa alger trivs även under bra vattenförhållanden. Jag vet att vattnet håller hög kvalitet eftersom mina SPSer fått starkare och mer färg sen jag köpt dem, samt att de växer så det knakar.

Hultis; Prova att stänga av cirkulationen ett tag och limma fast ett lock med små bitar (så det går lätt att få bort sen) "Reef Construct" över algerna mot rutan. Kanske kan funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick själv bryopsis i mitt kar. Skaffade en sjöborre (Tripneustes gratilla eller om det är en Tripneustes gratilla). Skafade även en Naso literatus och en salarias...dessutom tycktes min phalaema gilla dom.

Till det bytte jag rowaphos och satte in en nitratremover.

Allt som allt gjorde det hela att bryopsisen med tiden försvann. Dessutom så fick jag lite kul djur att kolla på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, nu får jag väl kritik men... testa med en Argus bräckvattensfisk men klarar utan vidare saltvatten med äter alger som f*n, och vanlig mat med = Alltid hungrig. Kostar ca 60 spänn och är en tålig fisk som inte går på korraler, så vitt jag vet.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...