Gå till innehåll

Bygga Nitratreaktor


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hejsan har gjort en skiss utav en nitratreaktor model AquaCare med svavelkulor.

Undrar bara varför man skall ha en avluftare som de är på deras modell och ifall man kan köra den utan tillopp utav vatten. Har hört att dessa är så aktiva att de bara skall köras då å då.

Då å då måste man ju tömma reaktorn antar jag eller kan cirkulationen gå hela tiden utan att tillföra något vatten från sumpen...

wrang_nitratreaktor.jpg

ideer och förbättringar....

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm nu förstår jag inte riktigt!!!

okej 1 ja du måste ha en avluftare för det bildas gaser av svavelkulorna och den gasen måste luftas ur i bland!

och det där med vatten fattar jag inte du måste ju ha vatten som går hela tiden från sumpen till reaktorn!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm inte jag heller riktigt ska inte vattnet cirkulera sakta sakta igenom den ?

bra intiativ att rita upp den iaf

pumpen är förövrigt Eheim 1046 på adn 75 och på en adn 75 är

optimum water flow in 3 l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget inlopp på bilden. Tanken är att pumpen ska cirkulera vattnet i reaktorn och en annan pump ska pumpa in liten mängd vatten igenom reaktorn. Typ byta ut lite av det cirkulerande vattnet ca 3-10l/h beroende på storleken.

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang, jag tycker att reaktorn är väldigt lik min Aquacare kalkmixer, ser ut att vara nästintill identisk.

Som det är på mixern så är avluftningsröret det långa röret som går från toppen på mixern & reaktorn ned till röret vid pumpen.

Det du har markerat som "avluftningsrör" är på mixern vatteninloppsröret.

Avluftningen är på mixern tillför att få ut luft som kan hamna i rören och i pumpen tex när man fyller mixern med vatten.

När jag fyllde min mixer med vatten så var jag tvungen att lufta för att få pumpen att pumpa riktigt eftersom det var luft i den och rören.

Eftersom reaktorn & mixern är så lika i konstruktionen tror jag avluftningen är till för samma sak på reaktorn som för mixern.

Kan det vara så at det du märkt som "Avluftningsrör" även på reaktorn är det rör där vatten pumpas in i reaktorn, och avluftningsröret istället är det långa som går ned mot pumpen ?

Hedan, varför måste man ha en speciell avluftare ?

Reaktorn är ju inte tät på det sättet att gas inte kan komma ut, öppningen som det färdiga vattnet kommer ut ur sitter i toppen på reaktorn och där ur måste ju även eventuell gas kommat liksom vatten.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en titt på AquCares hemsida på ADN 110 som jag tror du kikat på, efter att läst manualen för filtret gjorde jag en "skiss" medstandard PVC pryttlar.

Det verkar ju vara en hyfsat enkel lösning och som Mattias säger verkar funktionen vara likadan på både ADN och "Kalkwasser"mixern. Har redan tidigare ritat en "Kalkwasser"mixer som jag tänkt göra, lika bra att limma ihop en pryttel till om man ändå har ångan uppe och limburken framme .

Lägger med en dump med lite förklaringar över hur jag har uppfattat funktionen.

Le_grande_bleu_nitratfilter_aquacare_md_adn_110_2.jpg

Det verkar ju inte vara några problem att fixa ihop en sådan. Skall kika vidare på det imorgon, nu är Jörgen tröttklockan blev visst mycket!!! Lätt att fastna i projektG´natt.

/Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Guest Andreas Lange

Oxo nyfiken på var man hittar svavelgranulat!

Jag tror det är en poäng att dra vattnet nerifrån och upp för att underlätta den naturliga gasriktningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan er alla

Lite svårt att hitta en tjock PVC Skiva men ja det första man blir blind på är ju Ögonen. Fanns på jobbet från en skrotad maskinsmiley37.gif

Pump Eheim 600l/h

Köpte Svavelkulorna från Tyskland.

Metcrue: Fråga Bengt han kan skaffa hem.

Andreas: Nope vattnet puttas upp igenom det hela (Svävande) och sugs ner i övreröret där även inloppet från sump/akvarium kommer.

Skall åka till Hornbach i GBG såg att de hadde Gardena droppbevatningskranar

(lika små som orginalet som övrigt det står på Gardena)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så spräckte jag plexiglasröret så det hela blev 5cm kortare

Men det skall nog ej ha nån större betydelse.

När jag limmade PVC mot Plexiglaset så använde jag Tangit Cement för ABS plast. denHögra burken på bild2

nitratreaktor2.jpgnitratreaktor3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rören som går in i plexiglas behållaren, är de bara limmade, eller har du någon slags tätning eller genomföring? Funderar på att bygga en liknande konstruktion av en Deltec FR509 som jag har över här hemma. Det man behöver ändra på deltecen är ett utlopp och sätta dit en pump för intern cirkulation. Grejen är ju att skapa bra intern cirkulation men litet flöde in och ur reaktorn, eller? Det ser i alla fall riktigt proffsigt ut Wrang, funderar du inte på att starta en småskalig produktionsmiley2.gif.

MvH Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

ja det är bara limmat med ABS-cement

Inloppen passar bra på pumpen och är 16mm rör

Material jag använt:

1st T-rör

3st 90graders böjar

2st Kopplingar

8st Nylonskruvar

1st Plexiglasrör 75mm 45cm

3st PVC-skivor för att svarvas tillbotten & Lock

1st Silliconmatta som tätning

ca 1meter 16mm PVC-rör

1st Eheim slangkoppling

1st Bottensil för pump

1st förstorningsrör 16-20mm för anslutning vid insugpump

1st Eheim pump 600l/h

1liter sulfurkulor

1st plastkoppling som satt på min Osmos. Den blå på bilden

1st Gardena droppvattnings kran artnr: 1374

nitratreaktor4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat det här rätt nu; det ska vara ganska hög cirkulation inne i själva filtret(runt 400L/h borde det väl bli efter böjarna osv) och sen så ska den suga in aningen med vatten från karet för att sakta omsätta vattnet i kammaren?

Är inloppet den lilla pipen på locket? Och vad är det som är droppvattningskran,har man aldrig sett en sådan så är den svår att identifiera smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Inloppet skall vara vid locket har ej riktigt byggt klart eftersom jag ej ännu fått tag på kranen från Gardena

1374.gif

Micro-Drip system-Reglerventil f Sprinkl www.gardena.se

Pipen du ser högst upp är där det "klara/nitratsänkta" vattnet kommer ut

Kranen som du ser ovan är mäst för att man skall "vädra" ut den luft som bli i pumpen då man sätter igång det hela

Uppe vid locket så har man en T-korse där den ena vägen går ner till pumpen å den andra in vid locket som i sin tur via en slang ner i röret där vattnet leds ner till pumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest oceaN

Får jag som lite halft nybörjare bara ställa en fråga? Vad gör nitratreaktorn för karet? Minskat nitratvärde är ju självklart, men blir det mindre algväxt då eller något liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Inte nog med att en del alger växer bra på bland annat nitrat, det är dessutom giftigt för akvariet i längden. Vilka gränsnivåer som gäller varierar per djurslag, men kort sagt så är koraller och anemoner betydligt känsligare än fiskar. I sötvattensakvarier brukar man sällan bry sig om nitrathalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...