Gå till innehåll

Pincett - revsäker


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag kan inte sluta tråna efter en Chelmon Rastratus.. tycker dom är så sinnesjukt vackra men har förstått att dom inte är revsäker...

Rörmaskar vet jag att dom smaskar i sig..

Men är det ALLTID så? eller är det som med en kejsare att det är en chansning?? kan man prova att ha pincettfisk tillsammans med olika rörmaskar? för nog vill jag har rörmaskar också men det är svårt att välja :P

Sen har jag hört men vet inte om det är sant, att dom kan vara på musslor och picka? stämmer det?

är dom på koraller? och isf vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej i dagsläget har jag ingenting.. eller ja massa sånna pyttesmå rörmaskar..

men hade tänkt att ha ett gäng sånna som bygger rör i sanden sabela-nånting

Varför jag undrade är att jag aldrig sett dem till försäljning.. antingen får du med dem med Ls eller så har du inte det bekymret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var någonstans?

Det fann jämt på guldfisken här i stan när dom fanns, så sist hade jag ett helt gäng, och därför frågade jag på JR enkomt efter dessa och han sa att han nästan alltid hade inne dom, men jsut då var dom bara slut..

Men till frågan igen... är det så att dom kommer bli uppätna eller är det lixom en chansning man kan göra som kejsare vs. koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den rostratusen jag hade rörde inte mina stora rör maskar iaf, dom mindre tuggade han i sig säkert men det är väl hans naturliga föda så..

oki för lagunen sa samma sak, dom har haft inne pincentter som aldrig rört stora rörmaskar...

men angeånde musslor då? stämmer det att dom kan äta på tridacnamusslor och sånt? eller har jag drömt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr ingen erfarnehet av pincetter och musslor men jag skulle inte tro att dom nafsar på musslan för köttets skull utan att det kan samlas lite godsaker runt öppningen på den. den både ser och äter sådant vi inte kan se så.. det är min teori bara, hoppas någon med erfarenhet av musslor och pincetter kan styrka det jag skriver ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är tråkigt med denna fisk är att den brukar ha en tendens att dö i förtid allt för ofta. Knepig fisk enligt mig... Vilket diskuteras allt för sällan, då det är en relativt vanlig fisk. Finns säkert fler som tycker det gissar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag instämmer med wotan, rostratus är en mycket svår firre att hala in hela vägen - jag skulle tro att dom flesta nyinköp dör inom 3 månader, i varje fall om dom placeras i nyare "omogna" kar.

Kan också bero på att det fortfarende används tveksamma fångstmetoder på vissa ställen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min över ett halvår, införskaffades för att utrota mina glasrosor. Den har aldrig rört min mussla. Däremot åt den upp alla små rörmaskar.Den pickar lite på favites när dom har tentacklerna ute aldrig annars. Aldrig sett den röra någon annan korall.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki så det verkar iaf på dom som skrivit hitills att det bara är dom små rörmaskarna den äter.. det gör mig inte så mycket, det jag är intresserad av det är ju som sagt stoora rörmaskar, både sånna som bygger mjua rör i sanden och stora kalkrörsmaskar...

så det finns altså en förhoppning om att prova en sådan fisk, fast då inte bland dom första fiskinköpen då, då de verkar behöva ett stabilt kar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som gör att dom dör efter 3 månader oftast?

Är det just svårigheten att få dom att äta?

Nån speciell rekomendation på föda?

Nån levande föda man kan odla som dom brukar föredra osv?

Artema tänkte jag tex odla, är det nått som dom kan tänkas gilla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inskaffa en chelemon rostatus för ca en vecka sedan, i början tog han några artemia men nu verkar han inte bry sig. Är lite orolig om han verkligen klarar sig på det som finns på stenen. Ni som har lyckats med en rostatus, vad har ni matat den med? :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske finns olika men all mysis jag köpt är större än artemia. Försök att få den att äta mysis riv den med ett rivjärn om dom är för stora. Det är mycket högre näringsvärde i Mysis än fryst artemia. Dom kan vara lite svåra med ny föda vill gärna spotta ut det ,blanda i början ifall dom inte tar det.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...