Gå till innehåll

Ni med erfarenhet av mh (hjälp, please)


H8RED

Rekommenderade inlägg

Tänkte ha 1 st 150w mh till mitt kar (55X55X55) men har nu blivit erbjuden billiga 250w armaturer.

Då jag aldrig kört med mh så vet jag inte hur heta de blir.

Frågan är - hur mycket värmer dessa lampor och blir det för kralligt med 250w?

Tänkte bara ha en lampa och dåna på i 10-12 timmar med en höjd från karet av ca 30 cm(150w) alt 8 timmar och en höjd från karet av ca 50 cm (250w).

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tror inte att jag "kokar" invånarna då Watter?

Det är nog lungt, jag körde en 250 watt över mitt 110 liters innan och det funka bra, beror helt på vilka koraller du har högst upp. I mitt 375 liters har jag 2*250 watt och detta är 50 högt, så jag tror inte det är någon fara :) Men du får tänka på att den kommer värma vattnet rätt bra, så en bordfläkt som kyler armaturen och ytan skulle inte vara fel.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att hela poängen går förlorad om du har en 250W 50cm över ytan. Jag har 150W 20cm över ytan och vattenytan är ca 40 cm över sandbotten. I övrigt har jag typ samma mått som dig och med min reflektor (som ändå är rätt liten) blir det rätt lagom med 20cm höjd. Högre än det och jag får mycket ljusspill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 150 i mitt Percula 90, det är 60 högt och jag tycker det räcker med det ljuset, dock skulle jag satsat på en 250W om jag var som dig och ifall du ska köra på lampor med högt K-tal. (20K) Det försvinner en del ljusstyrka med högre K-tal. Märkte det nu när jag satte i en 20K-lampa istället för en 10K som jag tyckte hade för gult ljus. Så, ska du köra högt kelvintal, kör på 250W. Tror inte du blir besviken. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha 1 st 150w mh till mitt kar (55X55X55) men har nu blivit erbjuden billiga 250w armaturer.

Då jag aldrig kört med mh så vet jag inte hur heta de blir.

Frågan är - hur mycket värmer dessa lampor och blir det för kralligt med 250w?

Tänkte bara ha en lampa och dåna på i 10-12 timmar med en höjd från karet av ca 30 cm(150w) alt 8 timmar och en höjd från karet av ca 50 cm (250w).

Tacksam för svar.

Jag har 250W till mitt 60x60x60 och det fungerar utmärkt men blir varmt. (Jag har kylare.) Inga mjuka koraller tycker att det är för ljust men dom står ju inte heller närmast ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att det skulle bli ett enkelt kar på alla vis och jag har verkligen inte lust att köpa en kylare, då falerar liksom enkelhetsprincipen som jag hoppats på, är inne lite grann på att se hur pass osofistikerat man kan köra ett revakvarium, en tanke som väcktes av hur pass enkelt och bra mitt nano har varit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstning är enda nackdelen med fläktkylning, men överlag tycker jag detta funkar kanon. Man får fylla på några liter mer men man slipper investera en dyr kylare. Och kylare kan jag inte rekomendera, jag har en titan 1500, visst den håller tempen i karet, men den för ett ohygligt oväsen, plus att den avger en j*vla massa värme. Så det blir som en ond cirkel, karet kyls men värms igen av kylarens värme ( om man inte har kylaren i ett annat rum förståss)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmolator är inte ett alternativ så då lutar det åt 150w.

(kanske blir tokvarmt av den också?)

Automatisk påfyllning tycker jag är något av det första man ska ha. annars kommer salthalten åka upp och ner. Jag vet inte hur stor skillnaden i värme är mellan 150 W och 250 W men jag har en 400 W att jämföra med och visst är det skillnad men den är inte jättestor.

Jag skulle ha valt 250 Watt men det beror ju också på vad du ska ha i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...