Gå till innehåll

Hur länge haft ett akvarie i sin ägo?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Satt och funderade i en annan tråd på att en wave box sliter på fogarna på ett akvarie och kortar ned livslängden till t.ex 10 år "bara".

Hur många här har haft ett akvarie som "huvudakvarie" i sin ägo i minst 10 år?

Jag känner inte någon så vitt jag vet som haft ett akvarie i 10 år som sitt huvudakvarie och inte bytt ut det, limmat om det, eller gjort något.

Kom gärna med era egna erfarenheter få höra! =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast detta var inte ett "huvudkar", eller har du kvar ditt 105L som huvudkar? ;)

Min tanke med inlägget var hur många som har kvar ett huvudkar där t.ex en wave box står och "försämrar" livslängden på karet/fogarna till bara 10 år..

Hur många hade inte gjort om akvariet, eller bytt ut det före 10 år i så fall =)

Så därför tänkte jag kolla hur många och hur vanligt det är att man har kvar sina akvarier så länge..

För mig har akvariehobbyn varit så rolig att man ständigt byter upp sig och ändrar inriktningar lika ofta som man möblerar om hemma nästan ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

105l burken är "huvudkar" i dagsläget. det har blivit använt till och från sedan jag köpte det för 10 år sedan. har bytt upp o ner mig otaliga gånger under dom 10 åren. men 105:an har hängt med och agerat alltifrån "huvudkar" till karantän, yngelakvarium och diverse :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite intresserad av att veta svaret med..

Har också läst om en förkortad livslängd med wavebox, men detta borde väl ändå variera en del beroende på "effekt" på vågen och storlek på kar, eller?! Om man har rejäla fogar på sitt akvarium så är det ju "bara" akvarievolymen som varierar, och därmed kraften på dessa? Lite dåligt förklarat kanske.. Men visst borde fogstorleken ha betydelse?

Befinner mig själv i planeringsstadiet för en uppgradering av akvariestorlek mm, och är lite intressed av en wavebox med. Tycker att genomströmningen ändå aldrig blir tillräcklig även med många pumpar.

Är det verkligen så att man gör uppgraderingar så ofta och bytar kar när man har ett fungerande system med mycket innehåll? Mig veterligen så slutar de flesta akvarister med saltvatten innan 10-årsgränsen. Har träffat ytterst få som hållt på längre, men det kanske finns fler här:) Vore i allafall intressant att få höra andras åsikter om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har bytt upp o ner mig otaliga gånger under dom 10 åren. men 105:an har hängt med och agerat alltifrån "huvudkar" till karantän, yngelakvarium och diverse :)

Samma sak här; köpte 105:an med lysramp för 350 spänn för närmare 6 år sedan och det var säkert lika gammalt innan dess och det har hängt kvar. Finns liksom ingen anledning att sälja den och den kommer väl till hands nu när min salthobby går på sparlåga till vintern. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...