Gå till innehåll

Erfarenheter av köpa med hem fisk + transport på flyg


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej

Precis kommit hem med ett paket, tänkte dela med mig av erfarenheter av köpa med med fisk, koraller mm hem från resa.

Var i USA och skulle handlat i denna affären, (http://www.dallasnorthaquarium.com/), de verkade mindre seriösa och ville ej ge bort kartong och tyckte jag skulle åka och handla det själv mm. Slutade med att jag ej vill köpa där och åkte till annan affär: http://www.aquariumenvironments.com/2006/index.html) i Dallas.

Mkt duktig folk, och bättre priser. Fick allt packat dubbelt, och med syrgas i en frigolit kartong som de fått fisk i tidigare.

Man kan ej ta ngn vätska med som hand baggage så bara att check in istället.

Vid incheckningen frågade de om det var fisk,,, svarade att det var bara koraller för vet ej vad som hänt om jag sagt ja där, - var lite ledande fråga av dem...

Sedan var man tvungen skriva under bagage tagen att flygbolaget ej ansvarade för om ngt händer med paketet. Såg när jag kom hem att tullen i USA hade öppnat lådan och kollat (vätska i påsar...hmm,,) sedan tejpat igen.

Hade köpt på mig 'heat pack' - handvärmare som jag tänkt ha i lådan, det rekommenderdes ej i affären utan de får fisk skickat tvärtom med is istället, 'cold pack'.

Är ngn typ av gel som de har i frysen, se bild. Visserligen är det kallare i lastrum på flyg, men omlastning, varmre länder mm gör att bagaget ibland står ute i solen. Kyla gör med att fiskarna blir "lugnare", andas mindre och förbrukar mindre syre.

Påsar ligger nu i akvariet för temp utgämning + 'koppning'.

Transportid från fisk kom i påse och hem var 17tim, troligtvis mkt mindre än sändningarna till affärer från vissa länder..

Tempen var 23.4 grader som jag mätte i en av påsarna.

Allt lever hitills, och hoppas de överlever koppningen som kommer ta 2-3 tim pga stor temp skillnaden.

Priser på en del av det som köptes skiljer en del mot hemma:

Turbosniglar 7kr/st

Eremiter 7kr/st

Eld Dvärg kejsar 400kr

'Richordiea' mushroom på sten, 140kr

Sjöstjärna 200kr

ngn korall till...

köpte lite annat också, som bok + Lock Line PVC.

Allt gick under 1700kr som är beloppet innan man ska betala tull har jag läst tidigare.

Nu i efterhand skulle man velat köpa mera, men visste ej riktigt hur det funkade och ville ej chansa heller med tull, bagage regler mm. Det så man ej stod där och ej fick hem ngt + mest synd om djuren.

Bild visar kartongen utanpå och när jag höll på packa upp den, samt en 'cold pack'.

Bilder på nykommlingarna kommer i tråden 'Mitt akavarium' senare, se signaturen.

~Henrik

post-2543-1446891316266_thumb.jpg

post-2543-14468913162851_thumb.jpg

post-2543-14468913163043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att få veta hur det gick. Själv kommer jag åka till Bankok om ett halvår och vem vet, kanske stöter man på någon akvarieaffär där. Vore klart intressant att veta hur det går med din import?

Jag har hört att det inte ska vara några problem om firrarna får syrgas och rejält med vatten i påsarna =-) Då ska firrarna klara sig i ca 20tim har jag hört någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300kr var bra pris tycker jag, tycker jag sett elddvärg för runt 1000 lappen hemma, men kan sett fel??.

Drakfiskar gick för 75kr såg jag med där.

jag tror de klara mer än 20tim, inte för jag skulle vilja var instängd i en påse så lång tid ;)

Men tänker på affärer som importerar från tex indonesien, tror det tar bar mkt mer tid då sändningen ska via olika lager mm.

Här var det från affär, direkt till flyget och hem.

Inkoppningen tar troligtvis mer än 2-3 tim, temperaturen stiger sakta, vill ej stressa på dem.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken - detta är från annan på SG som kollat med tullverket gällande privat import från USA

"Koraller och sötvattensakvariefisk är tullfria, medan

saltvattensakvareifisk har tullsats 7,5%. Momsen är 25%. Om jag förstått dig rätt så

kommer du själv att köpa detta och ha med dig det som resande från USA. Då

gäller resandebestämmelserna. Du får ha med dig varor för högst 1 700

kronor utan att behöva betala tull och moms till oss. Är värdet högre

eller du har med dig andra saker också får du betala tull och momsför det

som överstiger 1 700 kronor. Tullen beräknas på tullvärdet som är

fakturavärdet, dvs det du har betalat till säljaren. Momsen beräknas på

beskattningsvärdet som är tullvärdet plus tull.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de

regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss

igen.

Vänliga hälsningar

XXXX XXXXXXX

Tullinformatör "

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Jag gav 300 danska för min dv.kejsare. Och det stämmer med upp över tusenlappen för en sådan. :))

Det är skillnad på att importera och ta med sig ju. När du importerar sitter du hemma och beställer, annars åker du själv och då bör det inte vara några problem, därav också värdebegeränsningen på 1700kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

for the record,,,

Tänkt bara lägga in en kommentar att detta inte är ngn 'guide' över hur man kan ska göra eller vad bestämmelser säger, utan enbart mina erfarenheter.

Det är upp till var och ens skyldighet att kolla upp lagar och bestämmeselser om ngn ska köpa med sig hem från utlandet.

ja så var det sagt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

djur från hawaii,karibien är billigare i USA än här, pga att dom har cykelavstånd till fångsstationerna - indonesienfirrar brukar snarare kosta mer än här hemma.

Det gäller andra införselregler till EU än till USA, så det är nog klokt att kolla noga så att man inte fastnar i tullen med nåt otillbörligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

for the record,,,

Tänkt bara lägga in en kommentar att detta inte är ngn 'guide' över hur man kan ska göra eller vad bestämmelser säger, utan enbart mina erfarenheter.

Det är upp till var och ens skyldighet att kolla upp lagar och bestämmeselser om ngn ska köpa med sig hem från utlandet.

ja så var det sagt.

~Henrik

klart man ska handla,om man får chansen:ler: åter till det trevliga,djuren

hur har det gått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå det gick bra!, allt har överlevt.

ska fixa bilder i helgen.

en liten kommentar gällande temperaturen jag skrev innan som var på 23.4 grader efter flygresan + cold pack, så antar jag det är normalt. På kartongen som jag fick som använts för frakt av fiskar från Indonesien står det förvaring 20-25grader under frakten,dvs under den temp de flesta har i sina akvarier.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade bestämmelser för införsel av fisk på zoopet, gäller väl huvudsakligen sötvattensfisk, men jag tror inte det är så stora skillnader mot saltvattensfisk(det lär ju inte vara enklare iallafall), vad gäller eremiter, sniglar och koraller står inte, men jag har för mig att åtminstone även koraller ska vetrinärbesiktigas (fast jag är inte alls säker).

Fisk från länder utanför EU ska alltid vetrinärbesiktigas i första EU land de kommer till, dessutom krävs ett vetrinärintyg från landet du ska ta in dem ifrån (som du själv vanligen måste betala för, mellan 250 och 1000). Man måste också anmäla att man planerar föra in fiskarna till gränskontrollvetrinären minst 1 dag innan införseln och vetrinärbesiktningen måste du också betala för, några hundralappar på kontorstid och runt 1500kr efter kontorstid. I Sverige är det endast Göteborgshamn, Landvetter och Arlanda som är godkända gränskontrollstationer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Hur har det gått med dina inköp i landet i väster Henrik?

Har allt klarat sig? Skulle var aintressant att veta nu när det är en annan tråd i ämnet billiga koraller i USA på tapeten i forumet. :)

Hej Jimmy,

det har gått bra, allt lever utom Eld dvärg kejsaren som tyvärr ej klarade mitt strömavbrott när jag var på semster runt nyår. Du får gärna komma förbi ngn dag och kolla.

Utbudet i USA var mkt bättre jämfört mot det ofta ser i Sverige. Tycker iden med köpa tex knappar per/st är en då det kan vara kul att att blanda lite samt inte alla som kan betala 500kr för en korall.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en av dem som tycker det är lite i överkant för vad det får kosta.

Kommer gärna och hälsar på en dag, får bli när jag har tid bara, antagligen först när vi har installerat oss i huset. Vill gärna komma förbi längre än 5 minuter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gott. finns säkert fler som är intresserade med efter mindre koraller av olika orsaker. låter som det skulle vara dax för salt träff med fraggbyte i framtiden, var väl en träff på G i Skåne trakten för ngn månad sedan som inte blev av..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...