Gå till innehåll

tips skjutluckekonstruktion ?


Magnus_Petersson

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på hur jag skall anordna en lucka över mitt ny akvarium under uppbyggnad så att jag kan komma åt att arbeta i akvariet. jag behöver tips om sken/rullbeslag som skulle fungera till min lösning.

Jag har byggt en reglad vägg som akvariet kommer ”stå” i. Akvariet kommer sticka ut ur väggen ca 10 cm. Akvariet kommer vara ca 75 cm högt och däröver vill jag ha en lucka som går i liv med den omgivande väggytan och som skall synas så lite som möjligt. Luckan kommer sträcka sig över hela akvariets bredd (180 cm) och vara ca 70 cm hög. Tanken är att jag skall kunna skjuta luckan uppåt då jag behöver åtkomst i akvariet. Det finns utrymme över lucka för att skjuta upp den 75 cm. Luckan skulle då skjutas ”utanför/ovanpå” väggen och vara upphängd is en skenkonstruktion med hjul som styr luckan i skenorna längs luckans sidor. Genom att skenorna är böjda inåt i den nedre delen av skenorna skall den sluta till och ”gå in” i väggen så att den i neddraget läge går jämnt (i liv) med väggytan. En motvikt i linor kommer balansera luckan så att den inte ”faller” ner. Jag beräknar att luckan kommer väga ca 20 Kg eftersom den troligen behöver reglas på något sätt så att den håller formen och inte skevar. Tanken är att i stängt läge skall endast 2 spår synas på väggytan ovanför luckan där infästningen av de övre hjulkonstruktionerna löper. Luckan bör sluta ganska tätt mot väggen (mha någon sorts tätlist) för att inte släppa genom för mycket ljud (pumpbrumm etc..) ut i rummet när luckan är stängd.

Är det någon som kan tipsa om lämpliga sken/rullhjul beslag för detta ? se skiss...

post-2033-14468913169664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarielagret i Bromma har ett system med skjutluckor till en del av sina kar. Pratar du väl med Christer eller Gabbi skall du väl kunna få loss några sådana skenor + adress där de gör luckor.

Jag tror du menar skjutluckor som skjuts i sidled ? De jag är ute efter skall skjutas uppåt neråt och det krävs ganska kraftiga beslag med rullhjul som löper i sidorna i en skena eller räls. Eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...