Gå till innehåll

Drömakvariet


Danne_b

Rekommenderade inlägg

Ja men även om ett företag omsätter 5 miljoner så har jag svårt å se när skattemyndigheterna går med på ett avdrag i den här storleksklassen på ett akvarium utan ska man nu skaffa sej ett sådant här stort kar med sådana enorma fasta kostnader så får man nog se till att ha pengarna själv. Har tillåmed svårt att tro att en bank lånar ut pengar till ett sådant bygge. Men jag tycker ändå de e roligt att du funderar på de så kör hårt å hoppas verkligen du driver igenom det så man kan få komma å se härligheten en dag.

Jag vill inte gå in på några detaljer ang. sånt (skatteavdrag).

Vem vet, någon från skatteverket kanske är medlem på detta forum och bara sitter och väntar på sitt tillfälle ;)

(kalla mig paranoid, men better safe than sorry)

Men jag lovar att han vet vad han håller på med och det skulle inte vara några problem. Det enda jag kan säga är att så gott som alla medelstora-stora företag gör det. Ja, alla AB för den delen.

När det gäller pengar så har jag pratat med banken om summan jag vill låna och vet ungefär hur mycket jag måste ha i inkomst för att få låna det.

Ang. pengar till akvariet:

Jag tror att då huset skulle byggas från grunden så skulle det egentligen inte spela någon roll. Men jag får nog kontakta dem och se hur "strikta" regler de har på sånt. För det skulle ju som sagt byggas med huset (tack för att du påpekade det, hade glömt att jag skulle kolla upp det).

Tack för allt info ang. skummare, reaktorer etc. Hyggligt av er :-)

(Ett citat ur tråden ovan "If you got the money you could put a tank 100ft in the air hanging from cables".

Ja de kan man)

Haha... Snacka om drygt = p (även om det antagligen inte är 100 feet) ;)

Jag vill att ni ska förstå att jag inte alls ser era kommentarer som något negativt, för jag vet att ni inte menar något illa utan bara är, och försöker även hålla mig, till ett realistiskt tänkande.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... Har faktiskt tänkt på hur kul det vore om man om något år postade bilder på ett sånt bygge här på SG. Så nu måste jag se till att någon av oss bygger ett liknande akvarium. Som tur är hatar min vän när någon säger att han inte klarar av något. Så nu får jag väl säga att han inte klarar av att bygga ett kar på den storleken i ett år tills han ger upp och bevisar att han kan ;)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e väl nåt sånt här du har tänkt dej att sumphuset ska se ut. 12.200 gallon

Med tanke på kostnaden för karet blir det nog svårt att bo i en palats. Har tur om man ekonomiskt klarar att bo i en hydda, för det blir väl mer likt ett tält ;)

Men det gäller ju att prioritera rätt = p

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker ni att det är bäst att köra med hemmabyggen när det gäller stora skummare, reaktorer osv? Och i så fall varför?

Sen, skulle det inte vara bäst att t.ex köra med mitt exempel dvs två skummare på 20 000 -25 000l /var istället för en på 50 000 l?

Likadant med reaktorer, uv, cirk.pumpar och liknande. Det blir lju ättare om något skulle gå sönder (liten del av det hela), behöva bytas ut (finns fler som fortsätter att jobba, inte lika stor stress att få det fixat direkt) osv osv... Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker du skummare - se denna länk

https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/533/medium/Ocean_akvariet_skummare1.jpg

Till det andra du drömmer om så är det klart att det är genomförbart men skall du driva ett akvarium i den storleken (30 kubik) så går det inte att tänka i normala akvarietermer. Att använda många småpumpar är ganska uteslutet. Du får använda några stora centralpumpar som du sedan fördelar ut i hela akvariet via ventiler och rörsystem. Ett så stort akvarium bör också gjutas och då kan du dölja det mesta av rörsystemen i gjutningarna. Att använda 30 kW som belysning är också ganska orealistiskt. Hela vår regnskog belyses av ca 70 kW. I ett så stort akvarium kan du fördela ljusinsättningarna där du behöver dem och under 10 kW är mer realistiskt. Du behöver också köra sandfilter och annan filterteknik och kanske också ett avgasningstorn. Du måste med andra ord tänka lite annorlunda än när du sysslar med akvarium mellan 300 och 3000 liter. Dröm på och välkommen ner på ett studiebesök.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker du skummare - se denna länk

https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/533/medium/Ocean_akvariet_skummare1.jpg

Till det andra du drömmer om så är det klart att det är genomförbart men skall du driva ett akvarium i den storleken (30 kubik) så går det inte att tänka i normala akvarietermer. Att använda många småpumpar är ganska uteslutet. Du får använda några stora centralpumpar som du sedan fördelar ut i hela akvariet via ventiler och rörsystem. Ett så stort akvarium bör också gjutas och då kan du dölja det mesta av rörsystemen i gjutningarna. Att använda 30 kW som belysning är också ganska orealistiskt. Hela vår regnskog belyses av ca 70 kW. I ett så stort akvarium kan du fördela ljusinsättningarna där du behöver dem och under 10 kW är mer realistiskt. Du behöver också köra sandfilter och annan filterteknik och kanske också ett avgasningstorn. Du måste med andra ord tänka lite annorlunda än när du sysslar med akvarium mellan 300 och 3000 liter. Dröm på och välkommen ner på ett studiebesök.

MVH Lasse

Tack Lasse för dina goda råd.

Fast i regnskogen finns det inte koraller som kräver otroligt mycket ljus ;)

Skämt åsido, själv förstår jag inte hur ett 30 000 liters rev skulle kunna drivas med mindre än 10 kW (då jag har runt 1200 w till mitt 530 liters), men du är ju experten :-)

Sen skulle det väl se oerhört konstigt ut med så stor variation när det gäller belysningen i karet?

En vän bad mig förresten att hälsa att du var en klar favorit under Zoorf kursen, och att jag borde lyssna på dig för (citat): "han vet verkligen vad han pratar om, och hans kunskap är nästan löjligt stor". (löjligt stor = förstår inte hur en människa kan kunna allt om allt in i minsta detalj).

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men ganska ljuskrävande växter och så är regnskogen nästan 26 m på höjden och ca 300 kvadrat i yta. Vad jag menade var att du kan klara dig på mindre än 30 kW - åtminstone är det nog klokt att börja med betydligt mindre. I ett så stort akvarium, och speciellt om du väljer att göra det djupare kan du använda en aktiv ljussättning med variationer i ljussättningen som skapa ett större "liv" och intryck. Dessutom förutsätter jag att du vill skapa ett variabelt landskap med både rev och sandbottnar. Jag lovar dig att det är ganska bra att inte ha de områden som du inte har koraller på för starkt ljussatta - du kan nog räkna ut varför. Du var lite orolig för att glastjockleken skulle störa detaljnivån. Det är nästan tvärtom. Pga olika brytningsindex i luft - glas - vatten så förvrängs perspektivet i ett djupt kar. Detta gör att de detaljer som är längst in "förstoras" mest och för ditt huvud ser de detaljerna ut som om de vore betydligt närmare än vad de är. Vi har ett litet rev som är belyst och ligger ca 10-11 meter från frontrutan. Där kan man se (urskilja) fiskar i storleken 3-4 cm även med min nedsatta syn. Om du ställer dig mitt framför ett 2 meterskar bara fyllt med vatten så förstår du vad jag menar. Det ser svängt ut med de båda bakre hörnen betydligt närmare dig än mitten. Beror på att ljuset har längre väg till hörnen än till mitten.

Hälsa din vän och tacka för omdömmen men det får stå för honom..........Det finns många här på forumet som har kunskaper in i detalj - mer än vad jag har - men jag har levat några år och hunnit med mer "djupdykningar" än de flesta här vilket kan ge en bild av att jag "vet allt" - men så är det inte. Jag har en bred bakgrund - både utbildning och yrkesmässig men det är också bara "a matter of time". För övrigt hänvisar jag till mitt citat längs ner (från Oscar Wilde tror jag)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...