Gå till innehåll

Automatisk vodka-spetsad balling eller osmos cocktail


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ngn som har efarenhet av att blanda vodka in ngn av balling vätskorna eller i osmos vatten för automatisk påfyllning?

Funderar på köra balling + vodka i framtiden, vilet är 4st vätskor.

Om man köper doserpumpar finns inte alla med 4 kanaler, utan flesta med 3, eller är påbyggnadsmoduler = $. Har ockås lite med plats och vill undvika extra utrustning som ej behövs om det kan kombineras med annat.

Tänkte på hur man kan få i vodkan automatiskt utan seperat pump:

(I)

Om man tillsätter balling via 3st automatiska doserpumpar kan man ha i andra ämnen som tex.

tropicMarin Pro-Coral K+ elements med kalciumkloriden

och tropicMarin Pro-Coral A- elements med med bikarbonaten

Men kan man i ngn av de 3 balling vätskorna tillsätta vodka utan problem?, om ja

-> vilken är mest lämpad för det?

Är ju en känd mängd vätska som tillsätts med doserpump, som man kan räkna ut innan man blandar.

Fördel: Slipper extra doserpump, båhållare, slangar mm = plats + $

Nackdel: Om man vill ändra koncentrationen så får man blanda om

(II)

Tillsätta i osmos vatten med automatisk påfyllning.

Fördel: Slipper extra doserpump, båhållare, slangar mm = plats + $

Nackdel: Ojämn dosering bereonde på avdunstningen, så välja låg vodka koncentration för goda marginaler.

Som sagt, ngn som gjort ngt liknande? eller har andra tips?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade väl i 17 års åldern men då var det väl äpplemer istället för osmosvatten.........de funka.....

Skämt å sido men det är väl ingen dum idée att bland det i det osmosvatten man fyller på avdunstningen med. Det måste bara förvaras under ca 25 grader annars får man alkoholavgång från vattnet. ev. ha kärlet slutet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med vodka i osmos har man mindre koll pga avdunstningen varierar, så där får man köra med dosering i underkant så att det ej överskrider max värdet vid extra avdunstning.

Ngn nackdel om tillsatsen av vodka varierar (så länge den överskrider max)?

exempel: om man vill dosera 5ml/dag och dosen ligger på 2.5 - 5ml /dag, dvs från 50-100% av "ideal" värdet? Ngt med vodka medtoden som gör att man måste hålla konstant mängd hela tiden?, eller det gör nytta endå och nitrathalten (små värden) variera med mängden vodka?

Med vodka i balling borde det bli exakt om man kör med doserpump för det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det crille menar är nog att precis som när du häller vodkan i karet ökar bakterierna och bryter ner ex nitrat sanbbare, att detta kanske skulle hända i osmosvattnet innan det hälls i karet. Sen om det bildas samma bakterier eller andra har jag ingen aning om ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överhuvud taget så är det väldigt få akvarister här på forumet häller i vodka i sina kar, de går säkert att räkna på en hand och de som gör detta är erfarna akvarister som kan "läsa" sina kar väldigt bra.

Vodka-dosering är inget man kan höfta med utan det kräver precis som Jörgen skriver att man har stenkoll.

Att blanda i vodkan i osmosvattnet eller ballingdunkarna är bara dumsnålt och jag tror du kommer få ångra det bittert.

Lägg de extra kronorna som behövs för att få en kanal till eller dosera manuellt.

Varför vill du dosera Vodka över huvud taget? Har du problem med höga värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill inte börja dosera vodka nu (ej problem med några värden heller). Utan försöker planerara för framtiden och ser vilka olika möjligheter som finns.

Håller med er alla om att en seperat doserpump är det bästa, men vill se vilka alternativ som finns och kolla här erfarenheterna av det, vilket jag fått en del feedback på nu vilket jag tackar för.

Har ej tänkt höfta utan som jag skrev så ska aldrig planerad max-dos kunna överskridas vid 'worst-case' om man kör med osmosvattnet. Med vodka i balling och doserpump blir det mkt mera exakt.

De trådar som jag läst här på SG så verkar det vara ganska många (betydligt fler än en handfull) som 'hoppade på tåget med vodkametoden'.. möjligt att vissa bara provade och ej kör längre.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ballingkemikalierna tror jag inte man skall blanda alkoholen - i osmosvattnet går det nog att göra men om det är det bästa sättet vet jag inte. Om man gör det så måste man se till att kärlet är rengjort från början (tvättat med stark alkohol och kanske till och med acetontorkat) detta för att annars finns det risk som Crille sa att det blir bakterietillväxt i osmoskaret istället för i huvudakvariet. Det både Jaken och Svärd är rädda för är att man ibland måsste anpassa doseringen momentant efter iaktagelser av karet. Om man blandar i Osmosen så är det kanske inte möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack för infon.

Har ingen erfarenhet av använda vodka (i akvariet..)

och om det är såhär:

"Det både Jaken och Svärd är rädda för är att man ibland måsste anpassa doseringen momentant efter iaktagelser av karet."

-> kan man då dosera vodka med doserpump? utan övervaka varje dag..

eller det bör göras manuellt (= manuell tillsättning eller manuell justering av doserpumpen) med varje dag efter dagliga iaktagelser?

Nyfiken på de med erfarenhet av vodka, kan säga hur ofta det 'svänger' och justeringar behövs av mängden vodka? Om det finns ngn som åker på semester typ 1 eller 2 veckor med automatisk vodka tillförsel, eller stänger ner denna process helt? (med gradvis minskning och ej sluta tvärt).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...