Gå till innehåll

ohärdat silicon i akvariet?


pimo

Rekommenderade inlägg

Imorse upptäckte jag en otrevlig sak.

I botten på mitt nystartade kar har jag en plexiskiva för att skydda botten glaset.

Skivan är fast limmad mot glaset med silicon.

Jag limmade skivan 3 dagar innan jag fyllde upp med saltvatten.

Nu har det trängt in vatten under skivan, och jag är orolig för att siliconet längst in inte var helt härdat pga att det inte fanns så mycket luft där.

Så vad tror ni?

Är det bara att tömma karet och slita bort skivan och hela faderullan eller märker jag på något sätt ifall siliconet inte var helt härdat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det läckt in vatten nu har det läckt in luft tidigare.

Dessutom silikon avger ättika när den härdar. Den är lätt bryta ned för våra bakterier i karet.

Du menar alltså att jag kan vara lugn?

Om det finns ohärdad silicon så bryts den ned av bakterier utan att skada akvariet?

illustratören:

Jag limmade den mot botten pga att ifall man inte limmar den så kan det leta sig in smuts och smågrus under skivan, det har det iaf gjort i mitt andra kar där jag inte limmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag limmade den mot botten pga att ifall man inte limmar den så kan det leta sig in smuts och smågrus under skivan, det har det iaf gjort i mitt andra kar där jag inte limmat.

Så sant som de va sakt! Trodde inte att de skulle komma in så mycket skit bara, en plan yta mot en annan plan yta skapar ju inte så mycket space mellan sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

även om du skulle tömma karet och ställa det på "tork" så har torkningsprocessen blivit avbruten. vet ej hur det är med salt men jag har limmat om ett sötvattenkar och startade för tidigt och som jag minns så var silikonet efter nästan ½ år fortfarande ej uthärdat vilket minskar dess funktion och började läcka igen.om ohärdat silikon är "giftigt" vet jag faktiskt inte

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...