Gå till innehåll

varför avskyr glasmästare akvarium?


Draedon

Rekommenderade inlägg

har rint till 5-6 glasmästare nu och alla blåvägrar att limma ihop en sump till mig, en kille sa att han kunde göra det i absoluta nödfall, men helst inte.

vill helst undvika att göra det själv, mest pga lathet ;)

men jag verkar inte hitta en enda jäkel här i krokarna som vill limma ihop en sump.

ska iofs till stockholm om en vecka, kanske får klämma in globefish i det redan fullspäckade schemat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en del meck med måtten... Skulle tippa att en del glasmästare inte ser någon god marginal i arbetet/ i förhållandet till nedlaggd tid.. Det samma gäller väl en del snickare i förhållandet till våra akvariemöbler... Men men...

Tilll saken hör väl självklart den att många hantverkare vill väl ha x antal hundra kr i timmman för sitt jobb... och med tanke på våra specifika uppdrag så blir det nog en del tid/kronor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tilll saken hör väl självklart den att många hantverkare vill väl ha x antal hundra kr i timmman för sitt jobb... och med tanke på våra specifika uppdrag så blir det nog en del tid/kronor?

precis! tycker dom borde bli glada när dom ser vad mycket pengar dom kan håva in på ett simpelt arbete som tar lång tid..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dom fullt o fast, om man inte vet vad man håller på med så ska man nog inte ge sig på att limma akvarium, jag skulle aldrig komma på tanken ens att göra det själv, SÄRSKILT med tanke på att det faktiskt inte kostar speciellt mycket att köpa från de som kan, T.ex. Globefish, Marinakvariet mfl.

När det gäller ditt sumpproblem, kan du inte köpa en "standard" burk och komplettera innehållet själv? Det blir både billigt o säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dom fullt o fast, om man inte vet vad man håller på med så ska man nog inte ge sig på att limma akvarium, jag skulle aldrig komma på tanken ens att göra det själv, SÄRSKILT med tanke på att det faktiskt inte kostar speciellt mycket att köpa från de som kan, T.ex. Globefish, Marinakvariet mfl.

När det gäller ditt sumpproblem, kan du inte köpa en "standard" burk och komplettera innehållet själv? Det blir både billigt o säkert.

Good point!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

jag har gjort ett akvarium på 525 liter för ca 10 år sen..hade tillgång till lamell glas på jobbet då (segt med film mellan rutorna,lite fel akvariemässigt,men det höll vid test i våtrum i 5 veckor). en glasmästare visade mig hur man ska göra.. inte så knepigt..med tålamod,massa tvingar och ett schysst siliconlim,FÖR JUST akvarier ..inte glas-silicone!(såg det idag i en järnaffär..för mjukt!ska vara lite limmigt och hårdare än vanlig glas"sillikutta" när det har torkat)så silikonlim ska man ha ..plus att man faktiskt gegga lite..gör inte så mycket. går att ta bort med rakblad och ännu mer tålamod. men det är väldigt viktigt att man får silikon mellan glasen ,antingen att man kör två fogar på varann (mellan+i hörnen inne i)eller har avstånd emellan rutorna och sen kör jämt o fint.på med lite såpavatten och dra det klassiska fingret i smeten..så klart skölja noga sen efter.

ja tror oxo att glasnissarna e rädda för att nåt ska pajja...det kan ju faktiskt alltid hända.men be om råd kan man alltid göra.men globefish e nog bra. dom har väl garanti o det som behövs.

men göra det själv e ju manligast:-)

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller ditt sumpproblem, kan du inte köpa en "standard" burk och komplettera innehållet själv? Det blir både billigt o säkert.

jo hade det funkat med måtten så.. men nu gör det inte det.

hittar inget standard akvarium som är 80x30x35 / 110x30x35.

måste ha d/h 30/35, annars går den inte in i möbeln :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men akvariet höll menar jag..sen blev det ett terrarium.:-)

hantverkare...jo det funkar ju så att ska man be nån svensk hantverkare göra nåt skräddar sytt så kostar det..precis som vilken skräddarsydd kostym som helst.jobbar som smed själv och får frågor om rostfria spiskåpor ofta...billigare och köpa på ikea eller bauhaus..made in thailand...just som det sitter barn i kina och gör akvarier för ett par nötter i månaden (tills dom stupar) så blir det ju klart billigare.vilket är bra för oss men då stödjer man ju liksom hela det sjuka systemet.:-) dilemma dilemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...