Gå till innehåll

Tid innan första lägre djur?


joacim

Rekommenderade inlägg

Tänk så här. Du ska vänta så länge som du kan stå ut med och sen dubblar du den tiden.

Lite mer seriöst så ska du vänta ganska länge för burken kommer inte att vara stabil i början. Jag lät min senaste burk puttra en månad innan jag la i något. Det var också för att jag ville ha en långsam ljusökning för att slippa alger som sedan är svåra att bli av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en hetsare, dvs jag vill ha allting gjort så snabbt som möjligt. De här med saltvattensakvarium har nog fungerat som terati för mig. I 15år har jag velat ha saltvattenstank och "nu" ska de bli av. PLanerna har varit igång i ca 6mån och jag har fortfarande kunnat hålla mig från att köpa själva akvariumet.

Capote vet garanterat vad han pratar om (verkar vi lite av en salt kung). Själv har jag endast läst en jäkla massa litteratur i ca15år till och från. Som jag förtått är allt mellan en och tre månader ok. Läste senast en amerikansk bok där de rekomenderade 3mån för första firren. Min uppfattning verkar dock vara att kräftdjur som eremiter skall vara en aning tåligare så dom går nog att droppa ner lite tidigare om vattenvärdena är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger dina vattenvärden? ... Det är indikationen på att i huvudtaget börja fundera på att introducera något... Alla djur man stoppar i innan värdena är okay och har varit stabila under ett antal veckor, är försökskaniner enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju som bekant inte lika långsam som Capote:ler: - jag brukar vilja ha i en startfisk och framförallt snäckor så fort som möjligt. Jag tillsätter då alltid bakteriemedel (varje dag) och sedan gör jag en variant av Capotes tidsperspektiv - jag tar så mycket mat som jag tycker är lite - sedan ger jag fisken en fjärdedel! Skall också påpeka att jag alltid har biologiska filter i mina kar.

Men hur du än gör - var konsekvent i ditt handlande.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...