Gå till innehåll

Giftfri färg till benställning i metall.


slicen

Rekommenderade inlägg

Jag ska starta ett nytt hörnkar och har svetsat en benställning i 4040järn.

Kan någon hjälpa mig med vilken färg jag skall välja för att rostskydda?

Jag ska ha en sump på ca 220 liter i ställningen och allt kommer att täckas, så det estetiska är inte det viktigaste.

Detta är min fösta post/inlägg och jag vill passa på att tacka alla som skriver på forumet - jag har tillbringat många timmar här och lärt mig massor inför mitt bygge.

Mats

Säljer mitt gammla 864 liters

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

pulverlackering i sig är inget pra alternativ till rostskydd... rosten kommer lätt bakom pulverlacken och efter kanske ett år börjar färgen släppa och rosten komma fram.

för ett fullgott skydd krävs sandblästring grundmålning med 2K zink sen kan du pulverlacka din bänk.... billigast är inte bäst...

ahnelövs ind. målning i malmö gör detta till dig.... mvh tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pulverlackering i sig är inget pra alternativ till rostskydd... rosten kommer lätt bakom pulverlacken och efter kanske ett år börjar färgen släppa och rosten komma fram.

för ett fullgott skydd krävs sandblästring grundmålning med 2K zink sen kan du pulverlacka din bänk.... billigast är inte bäst...

ahnelövs ind. målning i malmö gör detta till dig.... mvh tony

Måste tyvärr säga att du är helt ute och cyklar. Efter att ha jobbat 8 år som fordonskonstruktör kan jag med säkerhet säga att pulverlack är det bästa rostskyddet. Visst är underarbetet vädigt viktigt men det fins inget fordon som målas med zink för att sen pulverlackas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många fordon behandlas för att tåla saltvatten tror du??

nä dom sprutlackeras av robotar efter att ha fått ett galvaniseringsbad och en primer,,,, själv har jag varit med och målat allt från ubåtar till Fendrar på stora fartyg tror du att man pulverlackerar dom oxå... den ända anledningen att man idag har börjat använda pulver vi tillverkning av truckar m.m är att det är billigare och miljövänligare,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, vägvärket vräker några ton salt på vägarna var år. Samt alla som har ett fordon nära ett hav har problem med salta vindar. Så jag får nog svara Alla på din fråga.

Det enda inom sjäförten som jag vet vid daxläget vet plulverlackas är containrar.

Du år gärna komma tillbaka med fler frågor och funderingar, eller om du hittar rostangrepp på ett pulverlackat fordon, det förekommer men det är oerhöst sällsynt. Pulverlack som flagnat har jag hitils aldrig sett. Inte ens överbränd pulverlack har hitils visat några svagheter mot rostangrepp.

Och jag vet naturligtvis att man inte pulverlackar hela fartyg, metoden har ju sina bregränsningar.

Men till en akvaribänk är den ett utmärkt alternativ.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...